[linux] Re: Linux do skol - vyzva

Lubos Moscovic herrman na herrman.sk
Sobota Červen 18 12:54:28 CEST 2005

Marek Podmaka wrote:

>Hi!
>
>  no ja alebo ty ano. Ale vacsina ludi je rado ze vie na ktoru ikonku
>  ma vo worde kliknut. A tym robi problem uz len to, ked je ten
>  toolbar trochu inac nastaveny. Nehovoriac o inej verzii wordu.
>
>  Nehovorim ze by prechod z lin na win nezvladli, ale urcite by to
>  nebolo tak ze posadis ich za win a spokojne si budu robit. Najskor
>  by sa to museli naucit - aj ked uz by to islo lahsie.

Zdravim.
Po nasadeni linuxu ako internetoveho terminalu na chodbe jednej strednej
skoly som si vsimol zaujimaveho faktu. Sudenti (prevazne studentky)
naozaj nevedeli kam kliknut a nevedeli si spustit ani len firefox ako
internetovy prehliadac, nieto este writer ako alternativu k MS wordu s
ktorym su zvyknuti pracovat na hodinach informatiky. Premenovanie
poloziek v menu som striktne odmietol, ale do zatvoriek sme ku kazdej
polozke napisali "ich recou" co co je. Cize nieco v style "firefox
(explorer)" "writer (word)" "leafpad (notepad)" atd. A cuduj sa svete,
odvtedy nepadla jedina otazka na co mam kliknut ked chcem to alebo to a
behom tyzdna pre nikoho nebol problem ani pracovat s Openoffice. A to
podotykam, bez akejkolvek prednasky ci vysvetlenia. Cize z toho pre mna
vyplyva, ze ak som schopny klikat v prostredi jednom, nebudem mat
problem behom velmi kratkej doby, napr. jedneho tyzdna sa preorientovat
z jedneho prostredia na druhe. Takze v tomto by som az taky problem nevidel.
V com je teda (_podla mna_) problem?
Ten zakladny je v tom, ako to tu uz bolo niekolkokrat spomenute, je v
komunikacii a neexistencii podpory pre zaciatocnikov. Zaciatocnikov v
style, nie ze ja chem byt sysadmin, ale pre obycajnych ludi, ktori mali
odvahu si nainstalovat doma windows, a to same chcu teraz urobit s
linuxom. Ibaze vo windows im to islo "akosi samo" a v linuxe si musia
bez ohladu na volbu distribucie nieco zriesit aj rucne. Tito ludia sa v
systeme nechcu hrabat, chcu si ho nainstalovat, jednoducho
nakonfigurovat a nasledne pouzivat pokym sa im nerozpadne. Podchvilou
mozno nainstalovat nejaky novy program. Takychto ludi nemozme odpisat
hlaskou RTFM, vygoogli si a podobne, pretoze skor nez zacnu system
vyuzivat, tak skonstatuju, ze sa to neda a ze linuxaci su nejaki divni a
aroganti a system odpisu. Takyto ludia nechcu hodiny travit citanim man
a howto. Chcu si skratka sami nainstalovat system a potom ho len
pouzivat. Ich povodna motivacia bola pravdepodobne, ze windows si z
nutnosti museli preinstalovat uz 10x a poculi ze v linuxe to netreba.
Opytate sa preco by som mal radit takymto "lenochom"? Odpoved je podla
mna dost jednoznacna. Tychto "lenochov", "neznalcov", "lamerov", nazvyte
si to ako chcete, ja ich budem nazyvat "odvazni uzivatelia" je strasne
vela, dokonca by som povedal, ze po nainstalovani systemu sa z nich
stane este rozsiahlejsia kategoria, a tou je "bezny uzivatel". A prave
tato kategoria je najzaujimavejsia, pretoze je absolutne najvacsia. To
su ti ludia, ktori system vyuzivaju, a to ako to funguje je im putna,
hlavne nech to urobi to, co oni chcu.
Opytate sa, a to mam odpovedat na vsetky tie ich "priblble" a
"primitivne" otazky? No, ano aj nie. Samozrejme mlet stale to iste
dookola naozaj nema zmysel. Mozno by teda vsak stalo za uvazenie
zalozenie projektu a mailing listu "podpory pre totalnych novacikov".
Ten by nemal za ulohu nic ine, ako lopatistickym sposobom vysvetlovat
novacikom a ludom bez zaujmu hlbsieho poznania, ako zriesit tie ich pre
nas primitivne problemy. Ziadne podrobne rozpisovanie, preco to tak je a
co by sa s tym dalo este urobit. Otazky, ktore by sa velmi casto
opakovali, resp. temy o ktorych vieme, ze nastanu s velkou
pravdepodobnostou by sa spracovali do podoby lopatistickeho howto a
ostali by visiet na strankach tohto projektu.
Opytate sa, kto tam bude prispievat a udrziavat to? Odpoved je opat
jednoducha. My. My skuseni pouzivatelia. Urobme to na baze
dobrovolnosti. Ved velmi vela projektov vo svete open-source vzniklo a
funguje na tomto principe viac menej nezistnej pomoci.

Ja viem, rozpisal som sa akosi moc. A tiez viem, ze za zaver mojho
prispevku sa na mna zvrhne vlna kritiky. Sam si uvedomujem, ze to je
skor iba moje zbozne zelanie ba mozno az utopia, ale verim, ze na
ceskoslovenskom internete by to mohlo mat vcelku kladny ohlas a pomohlo
to "masovejsiemu" rozsireniu linuxu medzi "odvaznych a beznych uzivatelov".

So sudruzskym pozdravom
Lubos "herrman" Moscovic
HOWG