[linux] Re: Linux do skol - vyzva

Plzik Milan mmp na golem.gymzv.sk
Úterý Červen 21 18:23:49 CEST 2005

On Sat, Jun 18, 2005 at 12:54:28PM +0200, Lubos Moscovic wrote:

> [...]
> nakonfigurovat a nasledne pouzivat pokym sa im nerozpadne. Podchvilou
> mozno nainstalovat nejaky novy program. Takychto ludi nemozme odpisat
> hlaskou RTFM, vygoogli si a podobne, pretoze skor nez zacnu system
> vyuzivat, tak skonstatuju, ze sa to neda a ze linuxaci su nejaki divni a
> aroganti a system odpisu. Takyto ludia nechcu hodiny travit citanim man
> a howto. Chcu si skratka sami nainstalovat system a potom ho len
> pouzivat. Ich povodna motivacia bola pravdepodobne, ze windows si z
> nutnosti museli preinstalovat uz 10x a poculi ze v linuxe to netreba.

Co sa tyka preinstalacii systemu, podla preinstalacia by (v idealnom
pripade) mala nastavat len vtedy, ked je system rozhaseny natolko, ze
pripadna rucna oprava by trvala dlhsie, ako je unosne. Dokonca aj pri Win
(pokial existuje dostatok informacii) by nemal byt problem niektore tieto
pripady vyriesit zmenou v spravnom case a na spravnom mieste.

Mozno je to odo mna prilis tvrde, ale to, ze sa niekomu podari dostat
system na pokraj preinstalovania pre mna znamena akurat, ze s neuvedomil
nasledky toho, co na nom robi. Pretoze kazdy pad systemu ma svoju pricinu.
Viem, ze vacsine ludi staci, ked to nainstaluju a "ono to ide".

Tym smerujem k tomu, co napisal aj 'Kocur' v threade nizsie - ludia sa
mechanicky chcu naucit, ze ked 'to a to' nejde, kliknem 'sem a sem' a ono
to pojde.

> Opytate sa preco by som mal radit takymto "lenochom"? Odpoved je podla
> mna dost jednoznacna. Tychto "lenochov", "neznalcov", "lamerov", nazvyte
> si to ako chcete, ja ich budem nazyvat "odvazni uzivatelia" je strasne
> vela, dokonca by som povedal, ze po nainstalovani systemu sa z nich
> stane este rozsiahlejsia kategoria, a tou je "bezny uzivatel". A prave
> tato kategoria je najzaujimavejsia, pretoze je absolutne najvacsia. To
> su ti ludia, ktori system vyuzivaju, a to ako to funguje je im putna,
> hlavne nech to urobi to, co oni chcu.

Ano, ale takto to nema byt. Nehovorim, ze teraz mame vsetkych studentov na
skolach nutit, aby sa stali IT profesionalmi, ale mali by byt schopni
hladat _rozumne_ riesenia aj samostatne, aspon tusit 'z kadial vietor
fuka'. Ludia by si mohli uvedomit, ako treba problemy riesit a ze niekedy
sa oplati investovat trochu viac casu do hladania chyby ako cakat (popr.
aj zaplatit) cloveka, co to spravi za nich.

> Opytate sa, a to mam odpovedat na vsetky tie ich "priblble" a
> "primitivne" otazky? No, ano aj nie. Samozrejme mlet stale to iste
> dookola naozaj nema zmysel. Mozno by teda vsak stalo za uvazenie
> zalozenie projektu a mailing listu "podpory pre totalnych novacikov".
> Ten by nemal za ulohu nic ine, ako lopatistickym sposobom vysvetlovat
> novacikom a ludom bez zaujmu hlbsieho poznania, ako zriesit tie ich pre
> nas primitivne problemy.
Tu suhlasim, aj ked neviem, ci je mail-konfera to prave, niekedy
nemusi byt dost prehladna. Mozno by stalo za to zvazit aj ine moznosti,
napriklad nejake cisto zaciatocnicke forum alebo wiki, mozno by to bolo o
cosi prehladnejsie.

> Ziadne podrobne rozpisovanie, preco to tak je a
> co by sa s tym dalo este urobit. Otazky, ktore by sa velmi casto
> opakovali, resp. temy o ktorych vieme, ze nastanu s velkou
> pravdepodobnostou by sa spracovali do podoby lopatistickeho howto a
> ostali by visiet na strankach tohto projektu.

Tu uz ciastocne nesuhlasim. Rozpisovanie dovodov by malo byt, aj ked
napriklad az ZA navodom na odstranenie problemu. Myslim, ze by sa nasli
ludia, ktorym by chybalo.

> Opytate sa, kto tam bude prispievat a udrziavat to? Odpoved je opat
> jednoducha. My. My skuseni pouzivatelia. Urobme to na baze
> dobrovolnosti. Ved velmi vela projektov vo svete open-source vzniklo a
> funguje na tomto principe viac menej nezistnej pomoci.

Suhlas. Ak nieco take vznikne dufam, ze ostatni, ktorym to pomoze, pomoc
opatuju a budu pomahat pri udrziavani...

> Ja viem, rozpisal som sa akosi moc. A tiez viem, ze za zaver mojho
> prispevku sa na mna zvrhne vlna kritiky. Sam si uvedomujem, ze to je
> skor iba moje zbozne zelanie ba mozno az utopia, ale verim, ze na
> ceskoslovenskom internete by to mohlo mat vcelku kladny ohlas a pomohlo
> to "masovejsiemu" rozsireniu linuxu medzi "odvaznych a beznych uzivatelov".

Dobre myslienky treba napisat, inac by nemali sancu stat sa este
lepsimi:-). Neviem, ci moj nazor tomu aspon trosku pomohol, ak ano, je to
len dobre.

Je velka sanca, ze zacinajucim pouzivatelom chyba prave nieco taketo -
jednoducho napisane navody na riesenia najcastejsich problemov, ktore im
brania v dalsich veciach.

> So sudruzskym pozdravom
> Lubos "herrman" Moscovic
> HOWG