[linux] Oslovili ste uz niekoho? Mate TEMPLATE vysvetlujuceho mailu?

Marek Podmaka marki na onee.sk
Pondělí Červen 27 15:52:06 CEST 2005

Hi!

Monday, June 27, 2005, 14:32:24, tbc na tbc.sk wrote:

MH> Tak som to spachal, seckym 14 nasim europoslancom som napisal a
MH> pokusil som sa im vlastnymi slovami vysvetlit co a ako. Hlavne
MH> som sa sustredil na to, ze podla istych analyz moze mat ich
MH> zavedenie neblahy dopad na ekonomiku v EU.

  ja som zatial pisal len jednej poslankyni, ktoru tak trochu poznam.
  Moj text sa snazil vysvetlit to na jednoduchych prikladoch, velmi
  som nechcel robit mail dlhym odkazmi na vyhlasenia - tychto ludi ci
  firmy aj tak poznaju viac-menej len odbornici z IT oblasti.
  "Normalnemu" cloveku Stallman ci Opera vela nehovoria. Ale
  najdolezitejsi je asi aj tak pocet tychto mailov, ked ich nejakemu
  poslancovi pride viac, tak uz si da tu namahu a precita aspon
  niektore z tych odkazov - lebo na uvedenyh strankach je dost
  materialu aj na tyzden citania :)

  Odvtedy som nasiel tieto zaujimave odkazy:
  Medzinarodna organizacia FFII (Foundation for a Free Information
  Infrastructure) vydala niekolko odporucani k bliziacemu sa
  hlasovaniu (a samozrejme tiez zdovodnenie tychto navrhov):

http://europarl.ffii.org/amendments.en.html
http://wiki.ffii.org/FfiiEpp0506En

  Dobre a vysvetlujucu je napisane aj Stanovisko Slov. informatickej
  spolocnosti k vyvoju rokovani v Rade Europy a EP o patentovatelnosti
  programov:

http://www.informatika.sk/nazory.html

  Takze tu je zase moj text :)

===cut===
Neviem ci ste uz o tejto teme poculi, na
  Slovensku sa o tom bohuzial vela nehovori, ale v ramci celej Europy
  su protesty dost rozsirene. Ide o schvalovanie novych pravidiel pre
  softwarove patenty vramci EU.

  Presne detaily toho schvalovania nepoznam, ale uz sa o tom velakrat
  hlasovalo na roznych organoch EU. Velmi podrobne je cely tento
  proces popisany na http://www.ffii.org vratane jednotlivych faz
  schvalovania ktore uz prebehli a ktore sa ocakavaju.

  Na tejto stranke je zase po cesky velmi pekne popisane co su to tie
  softwarove patenty a preco su "zle" a preco velke firmy neustale
  lobuju o ich presadenie.
  http://www.nosoftwarepatents.com/cz/m/intro/index.html

  Tu je zase nieco malo po slovensky: http://www.sazp.sk/patenty/

  Ja sa to v strucnosti pokusim vysvetlit, dufam ze to bude aspon
  ako-tak zrozumitelne a obcas budem citovat z tej ceskej stranky.

Software je chráněn autorským právem. To platí pro software pro osobní
počítače stejně jako pro jakýkoli software zabudovaný do technických
zařízení, jako je např. tomograf. Pokud firma tvrdí, že bez patentu by
zde nebyla žádná zákonná ochrana pro jejich software, je to sprostá
lež. Pokud tvrdí, že ochrana autorským právem je nedostatečná, pak je
to opět chyba, protože největší softwarové společnosti se staly tím,
čím jsou, díky autorskému právu.

  Takze software sa da chranit 2 sposobmi - autorskym pravom a
  patentami. Patenty maju tu vlastnost, ze na urcity cas (konkretne
  myslim 20 rokov) je ich vlastnik vylucnym pouzivatelom danej
  myslienky. To velmi dobre funguje pri tradicnych patentoch na
  vynalezy. Pri softwari je to vsak inac. Podla mojho nazoru by na
  sw patentoch nebolo nic zle nebyt 2 veci - ze sa patenty udeluju na
  uplne samozrejme  a vseobecne veci, ktore nemaju s vynalezom nic
  spolocneho a to, ze je tych patentov strasne vela.

  Takze napr. Europsky patentovy urad vydava patenty na procesy ako
  "sposob telefonavania cez internet". Problem je v tom, ze vzdy je
  dany proces pomenovany velmi vseobecne a patent je udeleny na tu
  cinnost/proces a nie na jeho implementaciu. Takze ked si niekto
  zabezpeci patent na telefonovanie pomocou internetu (a niekolko
  takych patentov bolo schvalenych) tak ja uz nemozem vymysliet
  program na telefonovanie cez internet aj keby fungoval uplne inac.
  Lebo patent je udeleny na to CO program robi a nie na to AKO to
  robi.

  Velmi pekny priklad toho, co vsetko je mozne patentovat je vidno na
  stranke http://webshop.ffii.org/ - tam je priklad bezneho
  internetoveho obchodu a zoznam 20 patentov, ktore a tym porusuju.
  Ide o patenty na "platenie kreditnou kartou cez internet", nakupny
  kosik a pod. Teda veci, ktore su uplne bezne a pouziva ich kazdy
  internetovy obchod. Samozrejme vsade vyzeraju inac, vsade su inac
  naprogramovane, ale stale ide o napr. platenie kreditkou.

Patenty na software jsou právě tak špatné jako rozšíření patentového
systému na literaturu. S patenty na části příběhu by žádný film nemohl
být zveřejněn bez kontroly, zda v dějové linii není nějaká všeobecná
myšlenka, kterou někdo patentoval během minulých 20 let. Zde je
příklad: Na první pohled jsou Hříšný tanec (Dirty Dancing) a Titanic
dva odlišné filmy. Ovšem pokud by zde byly patenty na části příběhu,
pak by tvůrci Hříšného tance mohli žalovat studio, které vytvořilo
Titanic. Oba filmy mají scénu v které chudý chlapec odvede bohatou
dívku z oslavy její společnosti na taneční zábavu do své společnosti a
jí se to líbí. Hříšný tanec se začal promítat devět let před
Titanicem, takže patenty by byly stále při síle. Nikdo neví, zda se
James Cameron nechal inspirovat Hříšným tancem, když psal scény pro
Titanic. Možná Cameron nikdy neviděl Hříšný tanec, ale patent (kdyby
existoval), by mohl být proti němu kdykoliv použit.

  Druhy spominany problem je pocet tychto patentov - su ich stovky
  tisic. To je myslim dostatocny argument na to, ze softwarovene
  patenty nemozu pomahat inovacii, ale brania jej. Pretoze keby som
  chcel napisat nejaky program a chcel by som mat istotu ze neporusim
  nejaky patent, musel by som si ich vsetky prestudovat (a pochopit).
  Inac hrozi ze niektory z nich porusim - aj ked cely moj program bude
  z mojej hlavy. Proste mam smolu ze niekto uz nieco take niekedy
  urobil a mal dost penazi na podanie patentu.

  Takze velky pocet patentov robi velmi tazkym spravit nejaky program
  a pritom neporusit niektory z existujucich patentov. Male firmy
  alebo jednotlivci nemaju peniaze na podanie navrhu vlastneho
  patentu, kdezto velke firmy ako IBM ci Siemens vlastnia tisice
  patentov.

  Samozrejme ze Siemens presne vie, ktore z jeho patentov IBM
  porusuje. Ale tiez vedia, ze oni porusuju niektore patenty, ktore
  zase vlastni IBM. A vedia, ze sa im neoplati proti sebe bojovat,
  lebo by to bolo drahe a bez vysledku. Takze velke firmy patenty sice
  vlastnia, ale nevyuzivaju ich. Teda aspon medzi sebou.

  Ina situacia nastane, ak napr. mala firma zisti, ze velka firma
  porusuje ich patent. Ak by sa aj rozhodli dat ich na sud, co by ich
  stalo vela penazi a casu, velka firma nema problem najst medzi
  svojimi tisickami patentov nejaky, ktory ta mala porusuje. Alebo ani
  neporusuje - staci ked ich z toho obvinia. Takyto niekolkorocny spor
  (kedze patentove spory byvaju velmi zlozite) pre velku firmu nie je
  problemom, pre malu ano.

  Dufam, ze vam to aspon trochu objasnilo tuto problematiku a ze to
  pomoze pri hlasovani.
===cut===

--
 bYE, Marki