[linux] Presunutie SW RAIDu zo starych diskov na nove

Lubomir Host rajo na platon.sk
Úterý Listopad 29 09:40:55 CET 2005

On Tue, Nov 29, 2005 at 04:47:35AM +0100, Jan Andrejkovic wrote:

> Ahojte,
>
> Mam takyto problem:
>
> Na FC3 mam rozbehany SW RAID 1 na starsich IDE diskoch (2x40GB) a chem ho
> presunut na novsie vacsie IDE disky (2x80GB).
>
> RAID je implementovany jednoducho - root, usr, home, atd su namountovane
> na md0, md1, md2, atd...
>

> - Skusil som tiez nove disky zapojit na miesto starych (takze som
> prehodil hda,hdb s hde,hdf) ale tiez to nepomohlo - na moje prekvapenie
> md0 bez problemov nabehla z diskov hde/hdf (predtym to bolo hda/hdb),
> cize system pravdepodobne bootol z novych diskov ale potom (vdaka raidu)
> [...]

Skus dat pri bootovani jadra parameter
root=/dev/md<nove_cislo_kde_mas_rootfs>

> A este mam doplnujuce otazky:
> 1. Urobil som v mojom postupe niekde chybu? Navrhujete iny postup?
> 2. Ake ine riesenie pri mojich dvoch diskoch by ste mi odporucili?
>    (Cital som o LVM, ale zatial som to neskusal. Aka je vyhoda ak je
>     raid na LVM? Ma to zmysel pre RAID 1?)

Ja pouzivam zhruba nasledovny postup pri instalacii servera:

- vytvorim na oboch diskoch 2 particie: jednu /boot cca 20M, zvysok na Linux LVM

- vytvorim 2 soft. raid: /dev/md0 /dev/md1, do ktorych dam tie oblasti
  z oboch diskov

- nad /dev/md1 vytvorim Physical Volume (PV): pvcreate /dev/md1

- vytvorim Volume Group (VG) z danej PV: vgcreate server1 /dev/md1

- zacnem vytvarat Logical Volume (LV) v danej VG. LV je uz obdoba
  klasickych particii na disku:

  lvcreate -L 500M -n rootfs server1
  lvcreate -L 3G   -n usr    server1
  lvcreate -L 3G   -n var    server1
  lvcreate -L 10G  -n home   server1

- narobim filesystem na tych oblastiach:
  for fs in rootfs usr var home; do
      mkfs.xfs /dev/server1/$fs;
  done

- oblasti popripajam (napr do /new) a z toho Live CD Knoppix, z ktoreho
  som to vsetko doteraz robil spravim:

  debootstrap sarge /new/ http://ftp.cz.debian.org/debian

- chroot /new a doinstalujem, co treba. Aby sa kernel vedel nastartovat,
  treba pouzit initrd. Za tymto ucelom preto
  v /etc/mkinitrd/mkinitrd.conf nastavujem:

  MODULES=dep
  ROOT=/dev/server1/rootfs

  A o zvysok sa pri vytvarani initrd postaraju tie skripty:

- Ak uz neskor server bezi, a potrebujem na niektorej oblasti zvacsit
  miesto, tak spravim:

  lvextend -L +10G /dev/server1/home
  xfs_growfs /home

  ... a to vsetko za plneho behu servera bez restartu. Akurat /home
  nesmie byt uplne preplneny (ako som minule zistil)

- pri kupe novych diskov za ucelom zvacsenia miesta by som postupoval
  nasledovne:

  - vytvoril na novych diskoch dalsi SW RAID /dev/mdX

  - vytvoril PV: pvcreate /dev/mdX

  - pridal PV do existujucej VG: vgextend server1 /dev/mdX

  - pozvacsoval miesto na danych LV cez lvextend, vid vyssie

Co sa tyka este RAID a LVM: su to 2 rozdielne veci urcene na rozlicne
ciele:

RAID - zvysenie bezpecnosti dat
LVM  - viac-menej dynamicke pridelovanie diskoveho priestoru

V pripade dalsich otazok rad zodpoviem, ak som sa sekol v nejakej
syntaxi, tak ma prosim opravte. Pripadne aj rad pomozem s rozbehanim
takejto konfiguracie. A ze ci to bezi spolahlivo?
http://www.mreriksson.net/uptimes/viewhost/?1220 hovori za seba ;-)

Urcite som na nieco zabudol, takze ma doplnte.

rajo

--
Lubomir Host 'rajo' <rajo AT platon.sk>   ICQ #:  257322664   ,''`.
Platon Group                              http://platon.sk/  : :' :