[linux] Re: HW/SW RAID

Čtvrtek Září 8 15:56:09 CEST 2005

On 08.09 15:10, Martin Sechny wrote:
> RAID ma viacero verzii, napr. citaj tu:
>
> http://www.webopedia.com/TERM/R/RAID.html
> http://linas.org/linux/raid.html
> http://www.tldp.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO.html
>
> Ta verzia (cislo) RAID zhruba znamena, o aku technologiu ide, napr.

RAID podla definicie znamena Redundant Array of Inexpensive Disks, je to
uvedene hne dna prvom URL. To znamena ze ide o pole viacerych diskov.

> pouzitie viacerych particii na jednom diku, pouzitie viacerych diskov na
> jednom kabli, pouzitie viacerych nezavislych diskov,

Ako si prisiel na toto?

> Je zrejme, ze HW RAID zariadenie nieco stoji a SW RAID okrem diskovych
> komponentov je zadarmo. HW RAID je skor urcene na PODSTATNE zvysenie
> spolahlivosti a vykonnosti. SW RAID skor na zvysenie vykonnosti za male
> naklady, zvysenie spolahlivosti iba malokedy.

chyba. SW raidom mozes zvysit vykonnost aj spolahlivost a zvykne sa pouzivat
na oboje. HW raidom vsak zvycajne pouzivatel ziska viac jedneho aj druheho.

> Technologia RAID na to vplyva priblizne takto - vykonnost sa da zvysit
> rozdelenim zapisu/citania dat na viacero segmentov, ktore funguju
> paralelne alebo husto-zretazene, moznosti je velmi vela. Spolahlivost a
> bezpecnost sa da zabezpecit znasobenim poctu zariadeni, co vykonavaju
> rovnaku cinnost, ak jedno zariadenie vypadne, ostatne funguju dalej - to
> ale znamena, ze takmer vylucne sa to da realizovat len HW, nie SW.

viac diskov s mirrorom mozes vopchat aj do jedneho PC na jeden radic, v
pripade havarie jedneho disku je stale sanca ze druhy neodide.

> Prevadzkovanie SW RAID na zvysenie spolahlivosti a bezpecnosti zavisi na
> rozdiel od HW RAID este od beziaceho obsluzneho programu prevazne na tom
> istom disku, ktory logicky nemoze byt 100 % odolny voci vypadku, cim
> ohrozuje cely suborovy system.

to vsak nemoze ani HW RAID, je to len o pravdepodobnostiach.

> Bohuzial v linuxe dostupne SW RAID (raidtools a ine) je z tych
> jednoduchsich (cisla 0-3), s cielom zvysit vykonnost suboroveho systemu,
> nie zvysit spolahlivost.

linux podporuje RAID 0, 1 a 5 (obcas sa tvari ze podporuje RAID4 v
skutocnosti sa vsak na jeho miesto implementuje RAID5). Podpora je
vynikajuca.

> Pri nevhodnom nakonfigurovani sa moze stat, ze
> pouzitie SW RAID na zvysenie vykonnosti sucasne ZNIZUJE spolahlivost. To
> vtedy, ked rozsegmentujem zapis dat do viacerych casti, ktore sa napr.
> zapisuju sucasne na viacero povrchov jedneho disku a nie je pouzite CRC.

to je pravda, urobit RAID nad jednym diskom fakticky nema zmysel
(maximalne zachranite par vadnych sektorov)

> Snad som nenapisal vyslovene hluposti,

skor napisane, ale k comu som sa nevyjadroval to je OK ;)

I intend to live forever - so far so good.