[linux] Re: HW/SW RAID

Robert Pavelka Pavelka.Robert na ebo.seas.sk
Pátek Září 9 10:19:24 CEST 2005

> Pri HW RAID to nepotrebujes, vie si to urobit sam (odskusane).
> Pri software RAID by sa to malo tiez dat urobit, system by mal
automaitcky
> zistit chybu disku a disk vyradit z pouzivania.
>
> Podla mna vyssia spolahlivost pri HW RAIDe je sposobena len tym,
> ze to nerobi operacny system. Znamena to, ze ked mas SW RAID a OS
> sa ti este nezaviedol, tak ziaden RAID nemas. Je mozne, ze system Ti
> nenastartuje, kedze BIOS zvoli prvy disk, z neho natiahne boot sector
> a ked ten je chybny, tak dalsi disk neskusi. Pokial sa Ti disk pokazi
> [...]

Moje skusenosti:
HW RAID-y IBM ServeRAID vo verzii RAID5, v dodavke setupove a instalacne
CD-cko, vsetko v Linux-e, moznost update firmware, graficka vzdialena
sprava,
ovladace v jadre.
Prakticky som odskusal naprilkad ukladanie velkeho suboru, pocas toho
vytrhnutie jedneho disku - vrazenie naspat, vytiahnutie disku - a vrazenie
cisteho disku - vsetko bez prerusenia, bez straty dat a stale bol schopny
pokracovat v ukladani dat (aj ked sa rychlost znizila).
Vzdialenu spravu som casom vyhodil - nepotrebujeme - chodi to spolahlivo.
Bezi to v kuse 24h 2-3 roky - ani neviem, ze to mame, obcas treba pozret,
ci nechcipol jeden disk.
Oproti SW-RAID-u sa mi hlavne paci, ze pre OS je to transparentne a tvari
sa to ako jeden normalny SCSI disk a ako uz bolo spominane, nezatazuje CPU
a je omnoho viac casu pre ostatne IO, co v niektorych pripadoch je klucova
vec - su riesenia, kde Ti nepomoze akykolvek rychly procesor a kuse sa to
na IO. My MUSIME v neakom intervale do urciteho casu zosnimat a zpracovat
data z procesu a neviem, ako by to fungovalo pri SW RAID-e a keby mal este
za behu robit neaky rebuild ?? A mam pocit , ze SCSI sa povazuje vseobecne
za platformu pre nasadzovanie do narocnejsich rieseni a tomu neodpoveda len
cena, ale i kvalita prevedenia (loziska, nizsia hustota dat na mm2,
chladenie atd.) co v praxi naozaj znamena dlhsiu dobu bez poruchy.