[linux] Linux certifikaty

Juraj Bednar juraj na bednar.sk
Pondělí Duben 24 21:52:09 CEST 2006

Ahoj,

> Ono to na co som bol zvedavy je nejaka osobna (pripadne sprostredkovana)
> skusenost.
> Nieco odskusane.
> Nejaky certifikat ktory ma aj dajaku vahu.
> Chapem, ze mnozstvo dobrych Linuxakov su samorasti, dobry Linuxak
> dostava punc v komunite.
> Avsak z bussiness pohladu je tento pristup na nic, firma potrebuje
> papier a ak uz sa mam drtit dajake
> knizky od certifikacnej firmy chcel by som mat istotu ze to ma daky
> zmysel a ten kus papiera ktory od dotycnej firmy vyfasujem
> ma vahu aspon za hranicami statu (najlepsie kontinetu).

moj osobny nazor po nejakych skusenostiach s "certifikovanymi
odbornikmi" je, ze niektorych by som na server nepustil ani s
uzivatelskymi pravomocami. Na certifikat sa da naucit pomerne lahko, ale
co je o dost podstatnejsie su skusenosti.

Vacsina tych papierov okrem toho, ze stoji vela penazi ma okrem toho aj
kratkodobu platnost (3-5 rokov), co je sice fajn, lebo to reflektuje
realitu (systemy sa rychlo menia), ale ked si to clovek spocita, tak ten
certifikat pomaly stoji viac ako zdravotne poistenie :).

Ako hovorim, mam osobne skusenosti s niektorymi Microsoft Certified
Professionals (a pozor, MSCE skusky su jedny z najtazsich, ten
certifikat vobec nie je lahke ziskat), Red Hat profesionalmi, ktorym by
som nezveril ziadnu zivotne dolezitu pracu.

Dovod je jednoduchy -- naucit sa syntax prikazu RPM naspamat, pripadne
par zakladnych veci z priruciek, ktore na kurz pripravuju nie je
problem. Ziskat analyticke myslenie, ktore cloveku umozni po posadeni za
danu masinu nejakym logickym procesom (a na zaklade skusenosti) vyriesit
problem vsak s memorovanim syntaxu prikazov a spravnych odpovedi na tych
par sto otazok, ktore sa v certifikacnych testoch neustale opakuju (a
daju sa stiahnut na nete ako nejake pripravne kurzy) jednoducho nejde.

Ked mam posudit, ci niekto je schopny robit svoju pracu (admina,
vyvojara, ...) dobre, tak sa ho popytam na zakladny prehlad, nepytam sa
ho na hluposti, ktore si za 10 sekund najde v man stranke a posadim ho
za masinu a dam mu riesit par realnych problemov, s ktorymi sa pri
svojej praci stretne.

Enough said, certifikaciu u nas robi SNT, ale k tomu je myslim potrebne
skolenie, ktore je predrazene. Co sa tyka uznavania certifikatov, naozaj
su (ako tu uz niekto spominal) najuznavanejsie Red Hat certifikaty. Na
autorizovanych skolitelov a skusajucich sa odporucam opytat priamo Red
Hatu na training-eu na redhat.com. Ak ti ide naozaj iba o skusku, ber
najlacnejsich, skuska je standardizovana, posadia ta za pocitac, ktory
ti bude davat otazky, ked dovyplnas test, na "centrale" to vyhodnotia a
vydaju ti certifikat (takto funguje prakticky akakolvek firma vydavajuca
certifikaty: cisco, microsoft, ...).

Osobne si myslim, ze priemyselny certifikat su vyhodene peniaze, asi
najlepsia certifikacia su skusenosti a/alebo univerzitne vzdelanie v
odbore. Samozrejme netvrdim, ze pri vybere zamestnania nemoze pomoct,
ale nemyslim si, ze velmi dobry linuxak by mal problem so zamestnanim
(ak si nahodou velmi dobry linuxak a tento problem mas, ozvi sa mi priamo
na mail).

 Juraj.