[linux] OT - zistenie IP adresy na porte switchu

Jan Ostrochovsky ostrochovsky na rec.uniba.sk
Neděle Srpen 6 14:40:05 CEST 2006

Zdravim,

On So, 2006-08-05 at 19:29 +0200, Marek Podmaka wrote:
> Cau,
>
> pokial je to len switch (bez nejakych routovacich funkcii) tak on o IP adresach
> nevie nic.

Presne tak...

> Ako si povedal, vie ti vypisat svoju ARP tabulku, teda to na ktorom
> porte "videl" ktoru MAC adresy (podla toho vlastne aj vie kam ma dany frame
> poslat - ak nevie, posle na vsetky porty rovnako ako hub).

... avsak v takom pripade takyto switch nema ARP ale CAM tabulku (podla
popisu funkcionality si to mal na mysli, len si sa pomylil v nazve - ARP
tabulka totiz obsahuje aj IP adresy, co by riesilo tento problem).

> Takze IP z MAC musis zistit inac... Bud ako si povedal, ze budes posielat
> requesty alebo sa prihlas na gateway (pripadne iny stroj o ktorom vies ze by s
> nim ten "neznamy" mohol komunikovat) a nechaj si zobrazit jeho arp cache... Tam
> Ti ukaze MAC aj IP, takze ak budes mat stastie, bude tam aj ta ta tvoja hladana
> MAC...

Ja na to pouzivam Arpwatch - resp. jeho naslednika Arpwatch NG
http://freequaos.host.sk/arpwatch/

Na kazdom sledovanom VLAN interface musi bezat osobitna instancia
arpwatchu s osobitnym dat-suborom, do ktoreho uklada timestampovane
priradenia IP/MAC. Parsovanim tohto suboru mozno zistit pozadovane
priradenia, a navyse arpwatch posiela aj e-mailove notifikacie a robi
tiez zaznamy do syslogu.

Pokracovanie:

Predpokladam, ze hladas linuxove riesenie, takze je to OK ;).

>  To cisco ma featurku,

Len pozor na jednu vec: niektore Cisca (minimalne Catalyst 2950, ale
tipujem, ze aj vsetky ostatne), zobrazuju na jeden snmpwalk len MAC
adresy z CAM tabulky jednej VLAN (default VLAN = 1). Pokial sa na danom
switchi pouzivaju aj ine VLANy, treba pre kazdu urobit osobitny
snmpwalk, pricom community string v takom pripade je:
povodny_community na vlan_id.

>  a potom broadcastovat vsetko na sieti a zistovat

Pri vyssie popisanom arpwatch rieseni netreba nic broadcastovat.

To, kam kabel vedie, je vo vseobecnosti nezavisle od toho, aku IP ma
nastavenu prislusna MAC, takze toto Tebou opisany problem neriesi.

>  Ide mi ale o to, ci nevie niekto (a ci

Arpwatch... z Tvojho mailu som vsak vytusil, ze nejde len o prevod
IP<->MAC, ale hladas nieco komplexnejsie, nieco, co hlada aj kopec inych
adminov. Myslim, ze je to nieco, co mam do velkej miery vyriesene: mnou
vyvinuty system zvany LANmgmt robi napr. tieto veci:

1. prevod IP <-> MAC cez Arpwatch

2. overenie suladu IP/MAC s databazou (typicky DHCP)

3. lokalizacia MAC alebo IP adresy v celej sieti, ktora moze byt zlozena
z vacsieho poctu (aj stohovatelnych) switchov - pricom podla databazy
naplnenej adminom zisti presne budovu/blok, miestnost, oznacenie zasuvky

4. aktivacia pripojok (portov) v zmysle nastavenia IP ACL na
lokalizovanom porte... netreba pritom vediet ani port ani MAC - staci
vediet IP adresu (napr. zistenim z webovskej aplikacie pouzivatela siete
aktivujuceho si zasuvku) - ostatne sa detekne a nastavi automaticky

5. deaktivacia zasuvky v zmysle reverzneho procesu k aktivacii

6. ine hromadne nastavenia (rovnake, alebo pre kazdy switch/stoh
specificke podla databazy switchov/stohov) alebo prikazy (napr.
automaticke zalohovanie konfiguracii na TFTP server)

7. generovanie konfiguracie DHCP, iptables a pod. podla databazy

8. IP accounting

System je urobeny v Perl+PostgreSQL, vyuziva na komunikaciu s inymi
subsystemami SNMP,telnet,ssh,SOAP (SOAP sa vyuziva na integraciu s
frontendovymi aplikaciami, ktore mozu byt nezavisle od LANmgmt - typicky
webovskymi... ostatne rozhrania sluzia na ovladanie ostatnych
komponentov - switche,routre,firewally,servery - o ktorych frontend
nemusi nic vediet, to je vyhodou LANmgmt).

Ak je zaujem, som ochotny nasadit a kustomizovat aj inde. V piatok a v
nedelu budem v blizkosti BB, takze mozeme hodit rec, ak by bol zaujem.

ostry
http://www.zrsr.sk/zr_vypis.aspx?ID=00004167847cde8a96e8bb429e48068f27119a81760347c35a8615539fe2b2f0b0b0734ac5&V=A