[linux] /var na zvlastnej particii

Marek Podmaka marki na onee.sk
Středa Květen 17 20:34:36 CEST 2006

Cau,

No ja zase neviem na co je osobitna /boot particia :) Viem ze to suviselo s
tym ked stare BIOSy nevedeli bootovat z velkych diskov a preto sa urobila
/boot na zaciatku toho disku... Ale neviem ci to ma este nejaky vyznam v
dnesnej dobe. A kedze mame LVM, tak nie je problem mat particii kolko len
chces. Kludne si urob osobite /tmp aj /var/tmp (je dobre ak su namountovane
nosuid,nodev,noexec). Neviem aky je medzi nimi vlastne rozdiel, teda ci by
nestacilo mat len napr. /tmp a /var/tmp bola linka...

> Predpokladam v Sarge default do / useri zapis nemaju.
> Ako je to s "usermi" apache a pod?

V debiane bezi apache pod userom www-data. V zasade tento user bude
zapisovat tiez do /home - ak si nejaky user nastavi prava u seba homedire,
aby tam mohol zapisovat (napr. pre upload obrazkov a pod.)

> Ake su negativa LVM?
> Umoznuje LVM nieco ak JBOD? Spojit 2 particie do jednej? (/dev/hda4 a
> /dev/hda2 budu namontovane v /home)

Hmm negativa? Neviem... Mozno akurat ze potrebujes podporu LVM v jadre ak sa
chces dostat k datam (ak ti napr. zblbne system). Ale to uz tiez nie je
problem, LVM uz podporuje aj priamo debian installer.

LVM je nieco ako dalsia vrstva medzi fyzickymi diskami (prip. partitionami)
a filesystemami. Neurobis filesystem na partition, ale na LV (Logical
Volume). Tieto LV mozes hocikedy mazat, pridavat, menit ich velkost a pod.
Vlastne najskor si nadefinujes vsetky disky - PV (Physical Volume), ktore
chces pouzivat. Tym padom dostanes jeden velky datovy "priestor", ktory
mozes dalej rozdelovat. Takze ano, mozes spojit 2 particie do jednej.
Dokonca LVM2 (kernel 2.6) umoznuje uz aj mirroring. Ten som este neskusal
(ja mam na serveri linuxovy raid0 a na tom /dev/md0 nahodene LVM), ale na
HP-UX sa mirroring pri LVM pouziva bezne. Ked dokupis disk, len ho pridas do
LVM a mas k dispozicii novy priestor a mozes pozvacsovat jednotlive LV ako
bude treba.

Ako presne LVM funguje a co vsetko sa s tym da robit najdes tu
http://tldp.org/HOWTO/LVM-HOWTO/index.html

--
  bYE, Marki