[linux] prihlasenie ako root

Lubomir Host rajo na platon.sk
Úterý Únor 13 00:51:57 CET 2007

On Tue, Feb 13, 2007 at 12:38:31AM +0100, orthoo na centrum.sk wrote:
> som zaciatocnik v linuxe.mam mandriva 2007 KDE. ked sa chcem prihlasit
> do grafickeho rozhrania ako root tak mi napise - Prihlasenie ako root
> nieje povolene. do roota sa dostanem len cez ineho uzivatela pomocou
> terminalu, ale nepusti ma do grafickeho rozhrania... ako to prestavym?
> dakujem. martin

Odporucam neprihlasovat sa na pocitac ako "root", pretoze je to hlupy
zly zlozvyk z nemenovanych operacnych systemov. Okrem bezpecnostneho
rizika este hrozi to, ze si preklepom celu instalaciu odpalkujes a budes
musiet preinstalovat.

V linuxe sa to robi tak, ze si vytvoris neprivilegovaneho uzivatela
a pod nim sa prihlasujes a pracujes. Preto aj ked spravis nejaku chybu,
tak si nanajvys zmazes uzivatelske data, ale system ostane neposkodeny.

Uzivatela vytvoris nasledovne: v menu vyberies moznost "Console login",
alebo stlacis klavesu Ctrl+Alt+F1. Prepne ta to do textoveho rezimu. Tam
je prihlasenie ako root povolene.

Takze sa na textovej konzole prihlasis ako root, a prikazom "adduser
ferko" si uzivatela vytvoris. Ale nevytvorisl si si ho uz pri instalacii
nahodou?

Potom sa z konzoly prikazom "exit" odhlasis, a klavesami Alt+F7 (alebo
Alt+F6) prepnes spat do grafiky. A prihlasis sa pekne krasne ako
uzivatel "ferko" a nie ako "root".

Bude dobre, ak si zvyknes na tuto bezpecnostnu zasadu uz na zaciatku.
V buducnosti tuto mensiu "komplikaciu" urcite ocenis.

rajo

--
  ,''`.  Lubomir Host 'rajo' <rajo AT platon.sk>    ICQ #:  257322664
 : :' :  Jabber: rajo AT jabber.platon.sk      VoIP: callto://rajo207