[linux] porovnanie Windows a Linux desktopu

Jan Ostrochovsky ostrochovsky na rec.uniba.sk
Pondělí Leden 29 15:51:14 CET 2007

dik za prvu odpoved a moje komentare nizsie:

On Po, 2007-01-29 at 15:26 +0100, Lubomir Host wrote:

> + moznost dialkovej spravy pocitaca

to sa da aj s Windowsom, nie? RDP, VNC, dokonca sa mi mari, ze existuje
aj implementacia ssh pre Windows... a tu vidim vyhodu Windowsu:
centralizacia spravy v domene - existuje pre Linuxove desktopy podobna
moznost, ako pre ne spravit centralnu autentifikaciu a autorizaciu a
dalsie ficury, ktore mozeme robit vo windows domenach? (viem len, ze na
linuxe sa da nejako - tusim na sambe - spravit domain controller, ale
neviem, ako to je s linuxom ako clenom domeny)

> (?) - mno, asi to bude individualne. Ak mozes zavolat cloveku, ktory ti ten
>   linux nainstaloval, tak ta podpora nemusi byt horsia. Asi zalezi od
>   pripadu k pripadu.

ja som mal na mysli celkovu statistiku - windowsy sa zvyknu supportovat
aj na susedskej baze - staci, ze je v ulici jeden pocitacovo trochu
znaly clovek, a volaju si ho, ked maju problemy - to vsak plati v
pripade windows... linuxuznalych ludi je *podstatne* menej

> + sprava systemu a aplikacii je v linuxe podla mna jednoduchsia. Jednym
> prikazom zaktualizujem cely system, nemusim odklikavat aplikaciu po
> aplikacii, aby sa laskavo zaktualizovala

> + linuxove aplikacie mam dostupne na jednom (niekedy v 2) centralnom
> ulozisku (mirror distribucie), komercne aplikacie si manazuje kazdy
> dodavatel sam

ano - instalacia softveru v style ubuntu je velmi komfortna

problem pre menej zbehleho uzivatela vsak nastava, ked si chce
nainstalovat napr. najnovsiu verziu niecoho, co mu jeho soft pre
aktualizaciu zatial neponuka, a je otazne, ci pre danu distribuciu bude
(cyklus vydavania novych verzii v linuxe je rychlejsi, ako vo windowse,
a tak aj rychlejsie zastaravaju tie, v ktorych je uz problem s
aktualizaciou a upgradom aplikacii) - a sposob
configure-make-makeinstall neprebehne vzdy uplne hladko a niekedy sa s
tym clovek trapi dost dlho - nie kazdy ma tu trpezlivost... ale to tiez
suvisi s rozdielom modelov vyvoja softveru: katedrala vs. bazar

long-term support je beznejsia skor u komercnejsich distribucii, ale to
je pre bezneho uzivatela uz administrativne tazsie zvladnutelne, ako
napr. kupa visty v ocakavani, ze zo 5 rokov to pozije, kym to Microsoft
vyhlasi za nepodporovane

> + moznost upravit a optimalizovat system na svoj obraz

pre niekoho vyhoda, pre niekoho nie... niekomu bohate staci, ze si zmeni
pozadie plochy, ci dokonca nainstaluje do windows novu temu

nie som si isty, ci si mal na mysli toto

> + uzivatel sa v linuxe musi viacej snazit, aby znefunkcnil cely system.
> To suvisi celkovo s vacsou bezpecnostou linuxoveho systemu

no, uz pocujem, ako sa ozyva niektory windows admin, ze kazdy system je
nebezpecny, ked nie je dobre nakonfigurovany... asi je dolezite, s akou
prednastavenou urovnou bezpecnosti konkretny system ci distribucia
prichadza

to ze som napisal, ze virusy su neaktualne, je empiricky jav, ktory sa
da vysvetlit tym, ze linux je malo rozsireny (hovori sa, ze keby
existovalo vo svete 5000 roznych OS, tak maju virusy problem sirit sa, a
to, ze to maju dnes take lahke, je sposobene homogenitou vnesenou
monopolom jedneho OS)

dik za postrehy, nieco z toho pretransformujem do mojej prace

ostry