[linux] porovnanie Windows a Linux desktopu

Lubomir Host rajo na platon.sk
Pondělí Leden 29 16:41:55 CET 2007

On Mon, Jan 29, 2007 at 03:51:14PM +0100, Jan Ostrochovsky wrote:
> dik za prvu odpoved a moje komentare nizsie:

> to sa da aj s Windowsom, nie? RDP, VNC, dokonca sa mi mari, ze existuje
> aj implementacia ssh pre Windows... a tu vidim vyhodu Windowsu:
> centralizacia spravy v domene - existuje pre Linuxove desktopy podobna
> moznost, ako pre ne spravit centralnu autentifikaciu a autorizaciu a
> dalsie ficury, ktore mozeme robit vo windows domenach? (viem len, ze na
> linuxe sa da nejako - tusim na sambe - spravit domain controller, ale
> neviem, ako to je s linuxom ako clenom domeny)

Problemy s grafickou kartou asi cez VNC na dialku neporiesis. ;-)
Spravit domain controller postaveny nad linuxom alebo *BSD ide spravit.
Samozrejme moze byt aj clenom domeny.

Centralnu autentifikaciu mozno riesit cez NIS. Autentifikacne moduly PAM
taktiez podporuju mat uzivatelov a skupiny ulozene v databaze (MySQL,
LDAP, PostgreSQL).

> ja som mal na mysli celkovu statistiku - windowsy sa zvyknu supportovat
> aj na susedskej baze - staci, ze je v ulici jeden pocitacovo trochu
> znaly clovek, a volaju si ho, ked maju problemy - to vsak plati v
> pripade windows... linuxuznalych ludi je *podstatne* menej

To iste sa deje v mojom okoli. Ludia, ktorym som pomohol s rozbehnutim
linuxu mi zvyknu v pripade problemov zavolat/napisat. Ak to nestiham,
tak sa to riesi tuto v konferencii a/alebo na linuxovych forach.

> [...]
> nainstalovat napr. najnovsiu verziu niecoho, co mu jeho soft pre
> aktualizaciu zatial neponuka, a je otazne, ci pre danu distribuciu bude
> (cyklus vydavania novych verzii v linuxe je rychlejsi, ako vo windowse,
> a tak aj rychlejsie zastaravaju tie, v ktorych je uz problem s
> aktualizaciou a upgradom aplikacii) - a sposob
> configure-make-makeinstall neprebehne vzdy uplne hladko a niekedy sa s
> tym clovek trapi dost dlho - nie kazdy ma tu trpezlivost... ale to tiez
> suvisi s rozdielom modelov vyvoja softveru: katedrala vs. bazar

Ak je to zbehly uzivatel, tak si vie pripadne problemy s kompilaciou
poriesit sam. Navyse ma moznost pustit program v prostredi MIMO hlavny
system. Cize ak mu nieco nezafunguje, tak si nerozdrbe hlavny system.

Btw. tiez si v aute pokusne vymienas karburator a klukovy hriadel za
novsi typ, ked chces skusit, ci by to s novym komponentom neslo lepsie?
Nezajdes radsej do servisu? ;-)

Inymi slovami: uzivatel ma mat system nainstalovany a pouzivat. Nema co
instalovat softver. Na to ma svojho spravcu, ktory tomu rozumie.

> long-term support je beznejsia skor u komercnejsich distribucii, ale to
> je pre bezneho uzivatela uz administrativne tazsie zvladnutelne, ako
> napr. kupa visty v ocakavani, ze zo 5 rokov to pozije, kym to Microsoft
> vyhlasi za nepodporovane

Za posledne cca 3 roky uspesne fungujem na debian unstable na desktope
a upgradujem priebezne. Myslim, ze sa to najblizsich 3-5 rokov nezmeni.
A ak mi nezhoria vsetky disky naraz a nepridem aj o vsetky zalohy, tak
to preinstalovavat nemienim. Zmenu HW za vykonnejsi komponent sa
v linuxe riesi vypnutim, pridam komponentu a nastartovanim systemu.

Ak vezmem lubovolny disk s linuxom a prenesiem ho do uplne ineho
pocitaca (iny HW), na 90% bude system nabootovatelny a funkcny. Mozno
bude treba zmenit jedno slovo v jednom subore (nazov ovladaca)
v konfiguracii X-ov, aby sla grafika. V pripade nudze zamenim nazov
ovladaca za slovo "vesa" a mozem pracovat, hoci pomalsie.

> pre niekoho vyhoda, pre niekoho nie... niekomu bohate staci, ze si zmeni
> pozadie plochy, ci dokonca nainstaluje do windows novu temu
>
> nie som si isty, ci si mal na mysli toto

Ani nie. Rodicom som napr. vsetky potrebne programy nahadzal do menu
v IceWM, ktore si oni nevedia sami zmenit. Maju tam naozaj iba to
potrebne, aby ich nic navyse nemylilo. Email, web, hudba, skopirovat
fotky z fotoaparatu, prezerat fotky, napisat dokument a vytlacit, zahrat
sa hry.

Ak nieco potrebuju, tak im to tam prihodim. Na dialku, cez ssh.
A zaroven mam istotu, ze ked po mesiaci pridem domov, nie je system
rozbity a nemusim ho preinstalovavat. Pri tych pomalych internetovych
linkach, ktore uz su za rozumnu cenu, by asi VNC bolo najskor
nepouzitelne. Btw. aky je optimalna sirka pasma pre pohodlne pouzivanie
VNC?

rajo

--
  ,''`.  Lubomir Host 'rajo' <rajo AT platon.sk>    ICQ #:  257322664
 : :' :  Jabber: rajo AT jabber.platon.sk      VoIP: callto://rajo207