[linux] PDA alebo smartphone

Milan Plzik emempi na gmail.com
Neděle Březen 11 19:36:25 CET 2007

On St, 2007-03-07 at 10:41 +0100, Ján Ostrochovský wrote:
> Mili kolegovia (btw, su tu prihlasene aj kolegyne?),
>
> rad by som Vas poprosil, ktori mate skusenosti s nejakymi linuxovymi
> smartphone, doporucili by ste mi vhodny hardver a pripadne aj kde ho
> kupit?

  S linuxovymi mobilnymi zariadeniami je vcelku problem; linuxovy mobil
maju zasadny problem s porusovanim moznych aj nemoznych noriem kvoli
tomu, ze GSM radio je zvycajne mix softveroveho a hardveroveho riesenia.
Aj mobily, ktore v sebe mali linux, tusim neboli az take uspesne.

> Mohol by to byt aj moderny vreckovy pocitac / PDA, ktory disponuje
> progresivnymi komunikacnymi rozhraniami (napr. 3G, wifi,
> GSM/GPRS/EDGE, ...). A nemal by to byt nejaky zlepenec roznych modulov,
> velky a tazky "jak hovado", a podpora Linuxu by mala byt na "dobrej
> urovni" vratane grafickeho rozhrania (shell samozrejmostou). Napr. na
> eBay je vselico
> http://search.ebay.com/search/search.dll?ht=1&from=R4&satitle=linux&sacat=15032%26catref%3DC6
> takze to tiez skusim preluskat.
>
> Hladam nieco lepsuo, nez je moja Nokia 6230i.

  Pokial by stacil vreckovy pocitac s podporou wifi/bluetooth (priznavam
sa, neviem, v akom stave je podpora GSM/GPRS/EDGE rozsirujucich kariet),
mozno by stacilo pozriet sa na handhelds.org, je tam vcelku slusny
zoznam podporavanych zariadeni, na ktorych bezi linux. Najlepsie
podporovane su zatial ipaq hx4700 a h2220.

  Dalsou moznostou je "linuxova" motorola - www.openezx.org . Neviem
ale, akom stave to momentalne je, mali vcelku problem s portovanim na
2.6 jadra.

  Ak je GSM funkcionalita nutnou podmienkou, existuje jedno riesenie, o
ktorom viem - www.openmoko.org . (ak ste uz o tom poculi, preskocte
nasledujuci text:). Je zatial vo vyvoji, realne pouzitelne a komercne
predavane kusy v obchodoch by sa mali objavit na trhu v septembri (v
online shopoch aj o cosi skorej). Parametre ma vcelku slusne, aj ked
slabsi procesor a nema wifi (nie som si isty, ci ma SDIO slot, kam by sa
wifi pripadne mohlo vlozit - ze vraj nasledujuca generacia tychto
telefonov uz bude mat wifi by default).

  Software je v sucasnosti v prudkom vyvoji, neviem, nakolko je aktualne
pouzitelny. Vyrobca ale slubuje, ze tato hardverova platforma zostane
otvorena.

  Cele je to dost velky a zaujimavy experiment, odporucam pozriet si
prezentaciu, ktora bola v suvislosti s tymto na FOSDEMe.

  Co sa tyka grafickych prostredi, zvacsa sa pouziva gpe (gtk+/X11) a
opie (Qt/Qt Embedded). Konzolu poskytuju viac-menej vsetky, vizualne su
si tiez trosku podobne (aj ked napriklad openmoko, ktore pouziva gtk, je
_dost_ odlisne). Informacie na gpe.linuxtogo.org, resp.
opie.handhelds.org . Osobne som zatial pouzival iba gpe, opie som videl
iba velmi letmo.

> Vopred dakujem a prajem Vam prijemny den.
>
> ostry

 Drzim palce s najdenim spravneho mobilu:)

	Milan Plzik