[linux] pomale LVM

Pátek Květen 23 16:15:28 CEST 2008

On 23.05.08 15:52, LuVar wrote:
> Neviem, kde som sa dostal k informacii, ze sice polka veci je na
> jednom disku a druha na druhom, ale urychlene citanie je mozne. Je to
> v tom, ze ked si LVM / raid radic povie, ze kazdy druhy lba blok
> namapuje na iny disk (parne lba virtualneho spojeneho disku na disk
> jedna a neparne na disk dva), tak pri citani dat nad velkost jedneho
> lba (512 bajtov) to moze citat "z oboch naraz".
>
> Nemam to na 100% potvrdene, ale zabil som minutu googlenim, aby to
> nezacala overovat polka Slovenskych linuxakov.

ja to mozem potvrdit, to je predsa princip RAID1 - rozlozenie zataze na dva
disky. Stripe/chunk size sa vsak zvykne pouzivat vacsia, napriklad 64 KiB.

v multitaskovom prostredi totizto moze z pola citat naraz viac procesov, a
vtedy byva lepsie, ak napr. jeden proces cita data z jedneho disku a druhy z
druheho, co znamena ze kazdy disk svoje hlavicky presunie inam a precita
cely blok dat sekvencne.

Sekanie na velmi male bloky moze sposobit ze data vsetkych suborov treba
precitat zo vsetkych diskov, t.j. disky budu kmitat hlavickami hore a
dole aby sa poskladali suvisle bloky dat roznym procesom.

Tu by som rad dal do pozornosti parametre "-E stride=" pe mke2fs a "-d
sunit" pre mkfs.xfs - oba totizto dokazu podla velkosti bloku dat rozvrhnut
filesystem aby pracoval co najefektivnejsie prave s prihliadnutim na vyssiie
uvedeny fakt.

> Takze stripped raid pridava na rychlosti a co sa tyka redundancie
> rovnej 0,5, tak nie je to zly napad, ale zalezi od pouzitia. len pre
> zamyslenie, zostrihajte si na svojom disku 10 minutove full HD video v
> nekomprimovanom formate.
>
> PS: chapem primarnu oblast zaujmu tejto konfery a tak i to, ze raid 0
> je tuna zbytocny a nema miesto. I ked mozno dajaky boinc projekt by to
> vyuzil pre databazu.

asi som ta celkom nepochopil... my predsa nevieme naco niekto pouziva
dotycne data, alebo? :) za istych okolnosti (nutny vykon, strata dat nie je
kriticka) je raid0 idealne riesenie.

Pokial ide o LVM, to tiez rozdelije disk na oblasti istej velkosti, co sa v
pripade prevadzkovania nad stripom moze "skaredo pobit" nasledne coho jeden
LVM extent moze byt rozsekany na viac RAID stripov, co by mohlo znacne
degradovat vykon.

Nakolko vsak bol hlaseny pokles vykonu aj pri pouziti nad dvoma particiami,
odporucil by som skontrolovat nastavenie, pripadne vytvorit LVM particiu
znovy. Aku velkost extentu si skusal a aky FS na tom bol?

"Two words: Windows survives." - Craig Mundie, Microsoft senior strategist
"So does syphillis. Good thing we have penicillin." - Matthew Alton