[linux] rada

lubom1 na centrum.sk lubom1 na centrum.sk
Úterý Prosinec 8 11:24:34 CET 2009

Dobry den, pracujem na skole ako admin - par mesiacov - hned som pochopil, ze bez Linux som v haji a do dochodku za par rokov by som chcel ist v dobrej kondicii ...
Peniaze nie su a tak by som chcel zo starsieho PC urobit router - akosi som prisiel na Vas.
Boli by ste taky laskavy a poradili mi co a ako urobit?
Mam tu Cisco router ako hlavny vstup.
(On ma pevnu IP voci vonkajsiemu prostrediu?)
Z neho mam svoj PC a jeden s Ubuntu - desktop.
(Mam stiahnuty Ubuntu - server; mam to zamenit? Postupne chcem totiz cezen vsetko prepojit.)
Z neho - zatial z router Cisco - ten PC s Ubuntu este nemam zapojeny - idem na switch a z toho sa to "leje" cez jeden kabel s asi 3 krat switch a zo 10 PC (ucitelia a administrativa) a cez druhy kabel s asi 12 switch + wifi AP a hadam cca 80 PC (triedy). No katastrofa co do rychlosti spojenia s web, problemy s tlaciarnami, so spojenim pri obycajnom prenose (kopirovani suborov z PC na PC). Je to podelene na cca 5 pracovnych skupin ...nie vzdy "vidm" PC rovnako, ziaci mi poskodzuju systemy, ... horor.
Pocitacom sa prideluje IP automaticky, nemam proxy server.
Moj ciel je za Cisco router dat proxy server.
(Moze to byt ten PC s Ubuntu? Je stavany ako server Intel Core 2 Q6700, 2.66 GHZ s mirror diskom, ma vstavanu Realtek 8111/8168B PCI Express Gigabit Ethernet controller (hlasi "rev 01") Kupil som do neho sietovku 1GB)
Z tohoto PC ako proxy serveru by som chcel ist zase do router - nie su peniaze - a tu je to ... chcel by som ho postavit z nejakeho PC - tych tu  mam, nieco by som naskladal.
Z takto ziskaneho routera by som chcel cez dve sietove karty (ALEBO mam mat v tom prvom PC s Ubuntu tiez vlozenu 1GB kartu a  potom ktora by isla do router Cisco a ktora do dalsej siete - myslim ta vlozena a ta uz vstavana, ) urobit dve vetvy - jednu pre ucitelov a administrativu a druhu pre ziakov. Lenze z dovodov uz existujucej kabelaze - len pridavali switche a k nim PC - by som chcel urobit cez masky samostatne podsiete po triedach - to som kdesi vycital - logicky to podelit, ovladat - potrebujem hlavne zakazat "studentske" stranky - je to mimo vyuky, zdrzuju "premavku", ...
Atd...
No som zahrabany v literature a naviac musim denne riesit ine veci - stale nieco nejde, jednoducho neda sa mi studovat problem a aj vykonavat spustu drobnych prac. Naviac ide polrok, to uz budem uplne zabity tlacou vysvedceni a inych ... Dakujem za porozumenie - pardon, meno som nikde nevycital .. a za rady ako na to.
S uctou
Lubomir Maliarik