[linux] funkcionalne jazyky

Peter Fodrek peter.fodrek na stuba.sk
Pondělí Červenec 27 07:30:20 CEST 2009

On Sunday 26 July 2009 22:54:29 rabgulo wrote:

> prosim vas vysvetlil by mi niekto, ake vyhody a nevyhody ma kazdy z
> nasledujucich jazykov: Haskell, LISP a Scheme.

Scheme je,pokial viem, inovovany LISP, resp vezraia LISP-u. LISP je cisty
funkcionalny jazyk, Scheme nie je cisty.

Prave citam thread, kde sa rosie otazka, preco, ked je Scheme tak dobry, tak
ho na MITprestali uci? A vysledok tej debaty je v tom, ze studenti na ten
jazyk mentalne nemaju.. V zivote nevideli kod v, tiez funkcionalnom,jazyku
LOGO. Nasa generacia sme sa jazykom LOGO(resp. jeho slovenskou verziou ZOFKA,
ci ceskou verziou KAREL) vytrapili v rokoch  1987-1988. Napriek tomu, ze to
bolo nezazivne a vtedy som lutoval, ze sa ho ucim, dnes si myslim, zse nemohlo
byt nic lepsie. LISP je jazkyom umelej inteligencie a funkcionalne
konstruklcie v C su velmi silne..

> Chcel by som sa niektory
> z nich zacat ucit. Pozeral som si aku maju syntax, aj som si nieco malo
> o kazdom precital, ale ako programator zaciatocnik, si nejak neviem
> vyvodit z toho prave tie vyhody a nevyhody, tak sa pytam.

V tomto ta mozeme len podporit...  LISP som videl naposledy okolo roku 1991.

> PS: Programoval som v Pascali (na skole), v Assembleri, trosku som
> zabrdol do PHP a teraz sa ucim aj v C.

Pascal to je proceduralna paradigma, aj ked sa da polemizovat, ci nim zacinat,
aby sa ziskali spravene navyky.

Jazyk symbolickych instrukcii (v zargone Assembler, aele mame jazykovy zakon a
tak musime pozuit slovenky spsisovny a dlhy nazov) je uplne ina kava. Strojovo
orientovana paradigna,

PHP je v skriptovacej paradigme a vobec mi nessedi do profilu, ktorz uvadzas

C - je proceduralny strukturovany  jayzk s funkcionalymi konstrukciami. Cize
je multi-paradigmovy. Ciste C-cko je len citatalnejsi Jazyk Symbolickych
instrukcii, bohuzial dnes sa vyuziva s mnozstvom kniznic. Spolu s JSI tvoria
zaklad systemoveho programovania

LISP je pre inteligentne roboty a tak spolu s tebou  uvadzanymi jazykmi ta
predurcuje na studium Priemyslenej inforamatiky na FEI STU.

Peto