[linux] Atypické zálohovanie

Středa Listopad 20 20:40:26 CET 2013

On 20.11.13 17:36, Juraj Remenec wrote:
>Človek je tvor pohodlný. A asi som na to doplatil.
>Dostal som sa k serveru (obyčajné PC s Debianom a LAMP), ktorému majitelia
>prikúpili ďalší disk. Vraj si nemôžu dovoliť aby to vypadlo a chceli to mať
>tak spravené, že keď vypadne jeden disk, tak ho len vyberú a plne ho
>nahradí ten druhý.
>
>Áno, soft. raid poznám ale mal som dôvody ho nepoužiť. Čiastočne lenivosť a
>čiastočne predošlé zlé skúsenosti so soft. raidom na WD RED diskoch.

Ake zle? WD REd by mali byt idealne pre male firmy a 24/7 pouzitie ale je
fakt ze sa objavili nejake zle serie (ci skor zle dodavky? vyklapat to
bagrom asi tiez nie je najlepsi napad...)

Ale na druhu stranu, RAID NIE JE zalohovanie a riesi hlavne odolnost voci
vypadkom HW, nie proti chybam systemu.  Odporucam pouazivat RAID A k nemu
extra backupy - disk(y), pasky alebo nejake cloudove riesenie (nie amazon
glacier, ten ma ine urcenie a v pripade vypadku a nutnosti globalneho
restoru je velmi drahy).

>O aktuálnosť im až tak nešlo a tak prvé čo ma napadlo bolo do crontabu
>hodiť raz za mesiac:
>dd if=/dev/sda of=/dev/sdb

Takto kopirujes cele disky, co je zbytocne vela dat a zbytocne velka zataz.
Navyse kopirujes na blokovej urovni, nie na urovni filesystemu, cim lahko
vytvoris rozbabrany filesystem.

>sdb sa po 20 minútach od poslednej aktivity vypne čím ho aj trochu šetríme
>a predlžujeme živostnosť.

Ako citam na QNAP NAS fore, podla skusenosti niektorych ludi je caste
vypinanie disku rychly sposob, ako ho dostat pod kyticky.  Preslavili sa tym
hlavne WD Green disky, ktore sa standardne vypinaju po 8 sekundach
necinnosti).  Disky nebyvaju konstruovane aby sa kazdych par minut vypinali
a zapinali.  Mozno raz za den alebo aspon par hodin, ale niekedy je lepsie
vobec to neriesit.

>Riešenie funkčné až do kým neprešlo prvé DD a reštart mašiny.
>Po boote sme si totiž všimli, že niektoré diskové partície sa pripojili z
>SDA disku a niektoré z SDB.
>Predstavte si aktuálny pripojený /www z sda a neaktuálny /var z sdb (na
>ktorom je mesiac stará mysql db).
>
>/etc/fstab som si všimol, že sa odkazuje na UID zariadení. Tak som to
>skúsil prepísať všetko na /dev/sdaX a reštartovať.

UUID alebo LABEL, oboje tu vyjde narovnako.

> [...]
>mount /dev/sdb1 /mnt  a aké bolo moje prekvapenie, keď som zistil, že obsah
>/mnt korešponduje s práve pripojeným /dev/sda1.
>Keď som skúsil dať mount /dev/sda1 /mnt, zistil som, že sa jedná v
>skutočnosti o disk sdb.
>
>Vždy som si myslel, že disk pripojený k SATA0 bude vždy SDA.
>Lenže teraz sa to tvári tak akoby sa pred bootom bral nejaký stav a po
>boote sa toto usporiadanie zmenilo.  To čo bolo SDA sa zmenilo na SDB ale
>stále to vystupuje pod hlavičkou SDA.

>Snažím sa z tejto situácie "vychujiť" a zistiť, čo sa asi tak mohlo stať.

pokial viem, linux kernel od istej verzie nevie garantovat ze zariadenia sa
podari inicializovat vzdy v rovnakom poradi. Sietovky sa napriklad riesia
cez perzistentne pravidla, disky by sa azda mohli tiez dat...

avsak to je presne dovod preco sa zariadenia identifikuju cez UUID alebo
LABEL, nie cez staticke mena, ktore sa mozu menit.

Riesenie ktore si na "zalohovanie" zvolil priamo vedie k takymto problemom.
Odporucam ti vyskusat iny system zalohovania, nieco na suborovej urovni,
pripadne schopne ukladat viac verzii suborov a skombinovat to s RAIDom.

--
Matus UHLAR - fantomas, uhlar at fantomas.sk ; http://www.fantomas.sk/
Fighting for peace is like fucking for virginity...