[linux] Web filter pre skoly

Martin Sechny martin.sechny na shenk.sk
Pondělí Březen 23 17:48:44 CET 2015

Ahoj.

Ja mám skúsenosť s filtrovaním cez Squid, Dansguardian, DNS, iptables.
To však je riešenie pre jednotlivé školy samostatne, nie pre všetky
školy hromadne. Dal by sa postaviť veľký systém pomocou týchto malých
nástrojov, ale efektivita je otázna.

Neviem dospieť k riešeniu dilemy, či vôbec má zmysel silný webový filter
pre školy. Prvý problém - morálne hodnoty sa nedajú riešiť len počas
vyučovania v škole. Je nutná spolupráca rodiny a školy, dieťa by malo
mať rovnako obmedzený prístup na web v škole, aj doma, aj inde, napr. v
internetovej kaviarni. Druhý problém - kto chce obísť zákaz, tak ho
obíde. Keď sa v škole zavedie filter, tak najpoužívanejšími adresami sa
stanú free anonymous https proxy. Možno je lepšie nechať slobodný
prístup k internetu aj deťom a klásť dôraz na výchovu, kritické
myslenie, návody na "vhodné" používanie webu, zoznam "vhodných" stránok.

Martin
======