[linux] Web filter pre skoly

Martin Sechny martin.sechny na shenk.sk
Středa Březen 25 18:16:10 CET 2015

Ahoj.

Súhlasím, že učitelia nerobia to, čo by mali - z lenivosti, z neznalosti
atď. Učiteľ možno bude sabotovať nastavený filter podobne, ako doteraz
sabotoval výchovu žiakov.

Nôž je užitočný nástroj, aj zbraň. Zakážeme používanie noža v škole?

HTTPS proxy cez SSL bump/split z technického pohľadu nie je až také
jednoduché prevádzkovať (v škole) a z právneho pohľadu ho treba upraviť
vo firemných/školských predpisoch - ide o zásah do tajnosti komunikácie,
koncový používateľ musí o ňom vedieť a súhlasiť s ním. Firma/škola si
môže vynútiť súhlas pri firemnej/školskej komunikácii, ale nie v
súkromnej. Súkromná komunikácia patrí domov. Celkovo je to na hrane
zákona, lebo dnes je bežné, že používateľ vo firme/škole sa prihlasuje
na súkromný gmail alebo inde. Verejná škola má zo svojho poslania v
zákone slúžiť verejnosti ako miesto prístupu k vede, technike, kultúre,
športu, internetu - aj na súkromné účely.

Radikálne obmedzenie HTTPS proxy zakázaním HTTPS protokolu je zlé, mali
by sme všeobecne uprednostňovať bezpečnú komunikáciu.

Koncepcia informatizácie rezortu školstva s výhľadom do roku 2020, aj
iné strategické dokumenty pre školstvo obsahujú zmienku o bezpečnom
internete pre školy. Má sa vyrobiť akčný plán, projekty, úrady,
informačné systémy atď. Takže aj tvoja otázka sa ministerstvom "rieši".
Lenže menované dokumenty sú zväčša len balastom a míňaním verejných
peňazí, úžitok mizerný.

Martin
======