[linux] vhodny dns server pre organizaciu

Martin Kyrc martin.kyrc na gmail.com
Pondělí Říjen 12 17:14:26 CEST 2015

ahoj,
povodna otazka bola, ako na split-dns v pripade powerdns servera (ktory
to nativne nevie). pripadne doporucenie na iny dns server podla
povodnych poziadaviek (master, slave, rekurzor, split-dns, dnssec).

riesenie ktore nacrtol riki je: pouzit dve instancie powerdns, hoc aj na
rovnakom serveri, pricom jeden by drzal zaznamy pre internych ziadatelov
a druhy pre verejnych (nemusi to byt nutne interny/externy svet.
dolezite je, ze su to rozne src siete). zaroven navrhol riesenie pre
split-dns: smerovat request od klienta na zaklade src ip na konkretnu
instanciu powerdns servera (alebo recursora) pomocou 'dnsdist' (dozvedel
som sa nieco nove).

skusil som to (dnsdist) a vie to vsetko co od toho pozadujem. (robi to
lb aj na zaklade src ip, overuje si dostupnost cielovej sluzby a kopec
ineho. akurat to nie je moc dobre zdokumentovane a podla informacii z
dokumentacie, nie je asi prilis urcene do produkcie. preto hladam nejaku
inu alternativu alebo vhodny sposob LB pre vyssie uvedeny zamer.

> co za distro mas?

pisal som v prvom prispevku. je to ubuntu server 14 lts.

> /etc/default pouziva debian a ubuntu, a v tych by si nemal restartovat
> procesy rucne ale cez linky v /etc/init.d (pripadne alternativy podla init
> systemu).

deb balik (z powerdns repository) vyzaduje novsie kniznice, preto som
musel prejst na ubuntu server 15 (aspon pre ucel testu, ci mi to bude
vyhovovat). s instalovanym balikom sa neinstaluje init skript.

> linux ipvs. ale to nie je dns server, iba load balancer (vo vseobecnosti sa
> mi zda dost zbytocne mat balancer aj server funkcionalitu na tom istom
> serveri)

LB nie je sucast servera kde bezi dns sluzba.

z dizajnoveho hladiska je v data centre ako front-end pouzita dvojica lb
- tie nemozu byt komercne riesenie ale z roznych dovodov je to
opensource (keepalive kvoli redundancii a haproxy pre http a ine tcp
sluzby). takto je terminovanych viacero sluzieb, preto som chcel pouzit
rovnaky pristup aj pre dns sluzbu (napriek tomu, ze robit lb pre dns nie
je prilis potrebne). ak by som mohol pouzit v ulohe LB komercne
riesenie, viem zrealizovat to co potrebujem a smerovat request na
konkretny dns server na zaklade srcip.

kedze s dnsdist asi nie je prilis rozumne ist do prudkej produkcie,
zvazujem pouzit alternativu. ak nic specializovane (urcene pre dns), tak
nejaku formu lb (ktora by vedela udp, s overenim dostupnosti udp sluzby).

ak je tato cesta nerozumna, necham si poradit. je to uz davno kedy som
naposledy intenzivne staval veci nad opensource a odvtedy uz vela vody
pretieklo aj v tejto rieke.

dik,
mk