[sklug] pretlacanie linuxu medzi ludi

Pavol Krupa krupapa na icontrol.sk
Pátek Srpen 6 10:31:39 CEST 1999

Miso Medvecky wrote:

> ahoj
>
> ja teda prilis nesledujem aktivity sklugu (kvoli casu), ale zaujimala by
> ma jedna vec,
> ktorej som ochotny napomoct. Brigadujem teraz vo firme predavajucej
> pocitace, a
> vsimam si medzi ludmi:
> 1.) ze by mali zaujem o linux, ale kazdy kamarat ma doma windowsy
> 2.) nevedia absolutne co je operacny system, a teda ja si nemozem
> dovolit ponuknut
> im Linux, kazdemu snad dojde ze z akeho dovodu
> 3.) chceli by linux, ale nakoniec sa rozhodnu pre windowsy (zvazia, a
> [...]
****
Pozorne som sledoval vymenu nazorov na temu linux versus windows,(a
pretlacanie Linuxu do praxe). Pretoze sme v konferencii o Linuxe,
vetsina bude asi zastancami tej prvej skupiny. Ale zaroven predpokladam,
ze velka vetsina tiez pouziva resp. pouzivala "okna"(inak by ich nemohla
hodnotit). Nechcem tu rozoberat klady a nedostatky obidvoch systemov.
Bolo by to nefer voci tomu slabsiemu, a za druhe bol by to iba moj
subjektivny nazor. Dovolte mi, prosim vyjadrit sa k danej teme.
 Chcem sa  pozastavit nad beznou praxou spravcu siete, ktory by mal mat
urcitu predstavu ako budovat informacny system v podniku v ktorom
pracuje, a ktory a to byva zvetsa pravidlom , ma zviazane ruky
nedostatkom financii na nakup pozadovaneho SW (aj HW). Myslim si, ze
drviva vetsina ludi pracujucich okolo vypoctovej techniky, by s radostou
pouzivala iba legalny soft, nakupeny v multilicenciach, spravcovia sieti
by instalovali 5,10,50 a viac User-licencii samozrejme zakupenych
legalne ap. Ale je v tom hacik, a tym su peniaze, ci lepsie povedane ich
nedostatok.
Je otazne,ak mate v podniku povedzme 50 pocitacov, na kazdom z nich
W95, a na kazdom napr.word , ci mate naozaj aj 50 licencii na kazdy
stroj, a nie iba povedzme jednu. Ved pri cenach povedzme
20 000, Sk za jednu instalaciu office, vyhodit milion za 50 instalacii
je troska draha poctivost v dodrzovani licencii a neporusovani
autorskych prav. Navyse ak uvazime, ze problem dodrzovania autorskych
prav, problem legalnosti SW si vymysleli samotni tvorcovia programov, a
hlavne obchodnici, aby neprichadzali o mnohomilionove zisky.
Ci pracujete v statnej sprave, v zdravotnictve, vo financnom sektore,
alebo podnikate, ci je to mamutia firma so stovkami zamestnancov, alebo
maly podnik, stale prichadzate do styku s databazami.
Ci je to databaza pacientov, ci evidencia obyvatelstva, ci databaza
rezervacii cest.listkov,  ci poberatelia socialnych davok, ci uchadzaci
o zamestnanie, ci prehlad o vsetkych podnikateloch, o vsetkych majitelov
osobnych a inych uctov v nasich skvelych financnych ustavoch, proste v
hociktorej oblasti v ktorej pracujete, ste zavaleny hromadou informacii
a dat, ktore musite rychlo vytriedit, spracovat, vytlacit, zindexovat,
zalohovat atd.atd.,  proste musite prejst celym procesom spracovania
dat, pocnuc zadavanim, konciac napr. vytlacenim protokolu, spravy,
clanku ap. na tlaciarni. Kedysi, ked neboli pocitace sa to robilo rucne
(co si v dnesnej dobe uz ani nevieme predstavit), dnes sa to robi
pomocou techniky. Uz nemusime pracne hladat kto, kedy a kde poslal
nejaku postu, kedy sme dostali ten a ten fax, kde je ta a ta objednavka.
Tukneme do klavesnice, a z pocitaca nam vylezie zaevidovany obcan, alebo
kvetinac. Pocitace totiz nerobia rozdiely v evidovani poloziek, zaznamov
ci viet. Ale zase maju tu vynikajucu schopnost, ze v zlomku sekundy sa
prehrabu v tisickach zaznamov a povetsine ak sa nepomylia (aj to su len
stroje), vypluju  tak dlho ocakavany vysledok. Proste nam maju
ulachcovat zivot (spravcovia sieti vam povedia, ze niekedy je to prave
naopak). Pri tomto mnozstve udajov by sme boli zaveleny  iba triedenim
informacii, a na nasu vlastnu pracu by nam neostal vobec ziadny cas.
Preto prisli mudry ludia, aby nam to vsetko este viacej skomplikovali a
priniesli nam techniku (za ktoru sme pravdaze museli zaplatit), programy
(za ktore sme pravdaze museli zaplatit tiez) a operacne systemy, ktore
by to vsetko mali zastresit a na ktorych (alebo pod ktorymi?) by tieto
programy mali bezat. Vyrobcovia tychto programov, obchodnici , dealeri a
proste vsetci ti, ktory sa pri tom obchodnom retazci mozu troska
prizivit na koncovom zakaznikovi (ktory to samozrejme ako posledny v
rade ma vsetko zaplatit), zistili ze je tu konkurencia, a zacali sa
medzi sebou predhanat v boji o toho svojho zakaznika, a zacal boj ci hon
na zakaznika.
Zakaznikovi ale neslo o to ci pracuje pod Mikrosom, PC-DOSOM, OS2,
Linuxom, Windowsami, Dosom, Unixom, MACom, IBM atd. atd. (OS je
podstatne viacej,  ako som to tu narychlo vymenoval ). Radovemu
uzivatelovi, zamestnancovi nejakej firmy, neslo, a myslim ze ani nejde,
o to ci je jeho program napisany vo Foxke,Clippery ap. Ide mu hlavne o
to, aby to (co mu  jeho veduci nanutili) bolo spolahlive, rychle, aby sa
v tom dalo pisat rodnou recou, a aby to bolo  jednoduche  naucit sa to
ovladat, aby ho  neprepustili zo zamestnania za neznalost obsluhy a
ovladania programu. Nechce sa ucit editovat pomocou joe, alebo vi. Chce
aby to bolo co najmenej komplikovane. ( Dufam ze mi zakaznik odpusti, ze
ho sklonujem v tretej osobe, mam samozrejme  na mysli aj seba, pretoze
vsetci sme vlastne zakaznikmi a pouzivatelmi mnohych programov.)
A jedneho dna prislo niekolko nadsencov (teraz mam na mysli privrzencov
tucniacika) a povedali, ze maju v rukach superprogram, ktory porazi
vsetky ostatne.
Vytvorilo sa niekolko taborov, a kazdy sa predhanal a predhana, v
preferovani toho svojho  "naj" lepsieho systemu ci programu. Ale koho to
zaujimalo? Ak uvazime kolko ludi ma respekt , niektori aj strach
pouzivat pocitace v beznej pracovnej praxi, nedivme sa, ze pracujuci na
PC, nesleduju tak pozorne boj niekolkych platforiem Operacnych Systemov,
ako my `o nieco viac zainteresovani `.  Situacia v praxi je nasledovna
(viac menej podobna v roznych rezortoch): Pod vlajkou technickej
revolucie, pokroku, budovania informacnych systemov,ci inych motivov,
pride clovek ci firma na kompetente miesta, navrhne predaj softweru na
riesenie povedzme ekonomickych uloh, ci evidenciu majetku, zaviaze sa,
ze pre vsetky urady v nasej malej krajine poskytne svoj samozrejme ze
`najlepsi` program, zaviaze sa niekolko rokov poskytovat upgrade (nie je
niekedy jasne ci az do smrti, ci do skrachovania danej softwerovej
firmy, ci az do odchodu na dlhodobu dovolenku veduceho takejto firmy) a
s pomocou uradnika, ktory o tom vsetkom ma rozhodnut, vyhra sutaz (uz v
hore spominanom hone na zakaznika), a priamo ci sprostredkovane
vyinkasuje nemale peniaze, ciel svojho snazenia. Samotny program je z
drvivej vetsiny beziaci pod Dosom. Nepriamo tak donuti kupujuceho
pouzivat Dos resp.windos, a zaviaze si ho na niekolko rokov pouzivat len
jeho program. A navyse ako tvorca sietovej verzie(samozrejme zo vsetkymi
vyhodami z toho vyplyvajucimi pre predavajuceho) donuti uzivatela na
ten, ktory konkretny sietovy system. Na samom konci je uz spominany
zakaznik-firma,podnik, teda uzivatel, ktory je dotlaceny do niecoho o
com sam nerozhodol (resp. rozhodol, ale priznajme, nemal velmi na vyber
z inych OS), ale co mu bolo s vyssej moci nanutene.(vid problemy v
statnej sprave a celoplosne instalovanie jednotneho SW jednou firmou pre
niekolko desiatok uzivatelov). Zacne skolit a  ucit zamestnancov
pouzivat pocitace a programy beziace na nom, k spokojnosti svojej, ale
hlavne `dozivotneho` distributora daneho programu (ktory ma o seba
postarane na niekolko rokov ). Tu je rozdielna situacia medzi napr.
spravcom siete kdesi v statnej sprave, ktory nerozhoduje o tom aky SW
dostane, a medzi spravcom siete napr. sukromnej firmy, kde ma spravca
vetsie moznosti volby vyberu SW pri budovani svojej vizie a  koncepcie o
tom, ako by to malo vyzerat.
Spravcovia sieti nemaju niekedy tu moc presadit ten- ktory program, od
toho- ktoreho vyrobcu.
Myslim ze najprv sa z vyssej moci nakupi program (napr. uz spominane
uctovnictvo) ten vetcsinou byva pod DOSom, uzivatel-ka, sa v tom nauci
pracovat, spravca siete potom v ramci upgrade OS, prejde do prostredia
Windowsov najprv napr win31, potom 95,98, NT atp. Meni sa prostredie v
ktorom uzivatel pracuje, ale zaklad,  teda program uctovnictva zostava
viac menej rovnaky (aj napriek upgradeom a prechodom na 32 bitove
prostredie).

Uzivatel-ka sa nauci a zapameta postup zapinania pocitaca:  zapni
tlacitko, prihlas sa do siete, chyt mysku a  stlac START, Programy,
uctovnictvo, (T602, office ap) atd. Sposob je v podstate tiez rovnaky a
kazdodennou rutinou uz `vpisany do krvi`V praxi som videl pripad, ked
pracovnicka mala na tahaku zapisanu postupnost krokov ako sa zapina
pocitac, a dany program (stlac, spust,START, stlac ALT-nieco, teraz chod
na subor, otvor ho atd.) Je to mozno smiesne,ale bola to pani v rokoch,
dlho pracovala ako uctovnicka a myslim ze v svojom obore bola vyborna,
len .., len sa nenaucila dobre vychadzat s pocitacom. Bola zodpovedna za
miliony v svojom uctovnictve, vedela preratavat koeficienty z hlavy, ale
musela sa prisposobit dobe a prejst na strojne spracovanie dat. (a v
zaciatkoch to nebola sranda, kto niekedy opravoval dierne pasky, resp.
dierne stitky, si uzil svoje).
Prechod na iny OS je tazko presadit tam, kde to slape niekolko mesiacov
az rokov viac menej v poriadku. Ziaden veduci nebude riskovat
nevyplatenie faktur, ci  miezd svojim zamestnancom len preto, ze sa mu
DOS zacal pacit menej, a nasiel zalubenie povedzme v Linuxe. Prechod na
novy OS prinasa mnozstvo problemov. Bude novy OS spolahlivy, budu
programy, ktore som pouzival doteraz pod DOSom spravne fungovat aj pod
novym OS?. Najdem vyrobcu softweru aj pre novy mnou pouzivany OS?. Budu
vystupy s mojho programu, kompatibilne aj s inymi podnikmi? Budem si
moct vymienat data elektronickou cestou aj s inymi firmami v mojom
okoli, resp. s mojimi obchodnymi partnermi? Alebo ostanem ako ostrov v
mori, a moje diskety s textovymi a databazovymi subormi nikto po mne
neprecita, kvoli nekompatibilite. A naucim svojich zamestnancov pouzivat
nove uplne ine programy?  Program je pre uzivatela vyrobny nastroj,
operacny system je len prostredie, v ktorom sa dany nastroj pouziva. K
spolocnemu cielu vedie niekolko ciest, a kazdy sa tam moze dopracovat
pomocou inych nastrojov. Je to len otazka zvyku, kultury ci prostredia.
A ak sa k tomu prirata vyborny editor na pisanie,ci  tabulkovanie v
rodnej reci (kedysi tak hojne pouzivana a ospevovana T602, ktora sa
pouziva miestami dodnes) tak je jasne ze pri volbe OS a SW sa zvoli ten,
ktory toto vsetko umoznuje. Mal som moznost rozpravat sa s jednym
nemenovanym sefredaktorom dost velkeho dennika, ktory povedal na pracu
svojich  redaktorov, ktori pouzivali `len T602`, ze ulohou redaktora je
pisat svoje myslienky, a nie ucit sa ovladat finty, a finticky takeho
mamuta akym je povedzme balik office profesional , a tak vetsina z nich
pise dodnes v 602. A myslim ze tym vyjadril, jednoznacne postoj
zakaznika(pouzivatela programu), ktory vykonava svoju pracu, v tomto
pripade pise, a program, programy pouziva len na ulachcenie svojej prace
ako vyrobny nastroj.

Som obdivovatelom fanatikov, ktori sa pokusaju presadit Linux do beznej
praxe. Myslim, ze ich caka este dlha cesta, hlavne prace na
poslovensteni programov, a touto cestou im prajem vela trpezlivosti.
Zaroven si ale myslim, ze to nestaci. Musia exitovat aj plnefunkcne
programy, ktore pod Linuxom pobezia. Ak by som si mal pracovat
profesionalne napr. s bitmapami, tak budem pouzivat napr. Adobe
Photoshop a nie GIMP, ak s vektormi tak napr. Corel. Nemyslim si, ze
programy v danej oblasti beziace pod Linuxom su natolko prepracovane. A
to nespominam CAD programy typu AutoCAD, OrCAD ap. Situacia na trhu SW
sa ale stale meni a vyvija. Takze tak ako press a graf.  programy (napr.
QuarkXPress) postupne presli od macom k dosu (windowsom), dufajme ze
tvorcovia a programatory velkych SW firiem si zacnu uvedomovat silu
Linuxu a budu vyrabat SW aj pod nim.

 Ina je otazka internetovych (intranetovych) serverov (resp. serverov
ako takych). Tu rozhodujucu ulohu hra aj cena SW. Postavit kvalitny, nie
velmi drahy IS beziacim na Linuxe je rozhodne vyhodnejsie, ako
instalacia IS na inej platforme (aspon co sa tyka ceny). Pred casom som
ako spravca siete legalne zakupil balik Red Hat 5.1a Applix office, ale
skoncilo to tak, ze som to nainstaloval iba na dva stroje (uz z vyssie
menovanych dovodov) a bezal tam Apache server. Nepodarilo sa mi presadit
instalciu na viac pisiciek.  V IS - serverovskej oblasti su Linuxy v
dnesnej dobe vyborne a jednoznacne vedu, ale este neprisiel cas na
masove rozsirenie ako pracovne stanice. A radikalny nazor zaritych
`Linuxakov`, ze do niekolkych rokov sa windowsi polozia, a svet ovladnu
unixove platformy, je podla mna zcestny, a len skodi veci a
presadzovaniu (mam na mysli nenasilne presadzovanie) Linuxu medzi
beznych uzivatelov. Ak niekoho do niecoho nasilu tlacite, dostanete
pravy opak.  Vyhra ten, kto ma lepsie prepracovane uzivatelske
prostredie s plnou podporou dobre prepracovanych programov. A myslim, ze
argument ceny tu nehra az taku vyznamnu ulohu (Win je drahy, Linux
viacmenej zadarmo).
Ak je spravca siete postaveny pred volbu instalacie OS do podniku, volbu
ci nakupi lacny Linux na vsetky stroje, alebo jednu instalaciu okien na
jeden stroj, (a na ostatne to nacierno nainstaluje) mnohi spravcovia
sieti pouziju moznost druhu. (nacierno pre nedostatok financii  , vediac
ze tym porusuju  autorske prava. Ale co maju robit, ucel sveti
prostriedky, a Windowsi preto ze vsetky databazove programy, ktore bezia
v podniku boli stavane na Dos).

Druhou velkou skupinou uzivatelov pocitacov su ti, ktori si kupuju
pociatace domov pre zabavu.
Velka vetsina z nich si totiz kupuje pocitace domov ako multimedialne
zazraky, z velkej vetsiny na hry, a v tomto smere SW pod Linuxom daleko
zaostava.. Ved aj programatory musia z niecoho zit, takze programuju za
peniaze, a nie na baze nadsenia  tvorby programov zadara.
A navyse je tu princip dobrovolnosti. Priklad: Ak chcem, mozem volit
medzi IE a Netscape. Ak chcem TV Markiza alebo VTV, mam moznost
slobodnej volby. Len stlacim, alebo vypnem. Ak som v USA pouzivam
napr.OS2 alebo mac, ak som v Europe skor sa priklonim k windowsom
(neviem ci existuje nova statistika uzivatelov OS v USA i na Slovensku).
Dnes mam rad cierne zajtra biele, a o mesiac mozno sive. Nikto by nemal
druhemu vnucovat svoj nazor, resp. odsudzovat za to, ze pouziva iny OS a
nie ten, ktory uznava on sam. Na oboch stranach, konkretne mam na mysli
Linux versus Windows, sa najdu zastancovia aj odporcovia jednotlivych
platforiem. Myslim si, ze kazdy bude pouzivat ten OS, ktory mu na
vyriesenie ulohy v danej oblasti bude viac vyhovovat. Aj Linux (a SW pod
nim) sa casom asi stane komercnym (resp.programy pod nim beziace nebudu
uplne zadarmo), a oba OS budu vedla seba koexistovat paralelne.
Treba len dufat ze zastancovia Linuxu to vydrzia, a Linux neskonci tak
ako kedysi esperanto, celosvetovo zjednocujuci jazyk. Nestalo sa tak,
velka vetsina sa nechcela vzdat zabehnuteho stereotypu, a esperantu sa
dnes venuje uz len zopar ludi.

Este jednu poznamku na zaver, (vdaka za trpezlivost pri citani),  bolo
by mozno pre prospech sirenia Linuxu, neuzatvarat sa do uzkej skupiny
nadsencov a vyznavacov tohto spickoveho SW.
Bolo by dobre ho dostat nejakou formou von medzi ludi, nejakymi
prezentaciami, popr. tvorbami povedzme hier na PC  pre materske skolky,
skoly alebo taketo nieco. Prvy krok - zalozenie SKLUGu ako pravneho
subjektu, uz bol vytvoreny,  takze ostava uz len ta praca (a hladanie
sponzorov samozrejme). Je aj menej dobrej literatury pre uzivatelov
Linuxu. O windowsoch kazdy vsetko vie.Ale o Linuxe sa vedu zive diskusie
v roznych konferenciach. Mozno je to aj tym, ze Linuxakov je ako
safranu, a je to  v nasich podmienkach nieco exoticke. Aspon zatial.

Este raz, vdaka za trpezlivost  a drzim vsetkym vyznavacom Linuxu vsetky
prsty (ci palce?)