[sklug] pretlacanie linuxu medzi ludi

Marcel Telka marcel na vadium.sk
Čtvrtek Srpen 12 09:00:16 CEST 1999

Peter Strelec wrote:

> ja len dufam ze ty blbci s windowsami niekedy konecne uznaju ze windows je v
> podstate zbytocne nafukana bublina ktora raz praskne a ze masineriu, ktoru robi
> microsoft sa ludia odhodlaju zastavit. 9 ludi z 10 place nad windowsami a ked im
> ponuknete inu moznost tak nechcu ... preco ? lebo su lenivy sa nieco naucit. Oni

Ano. V tom je problem. Aby sa ludia nieco chceli naucit.

Ked som este o Linuxe v podstate nemal ani potuchy a vrtal sa iba vo
Windows 95/NT, tak sa mi to tiez zdalo pekne: Vsetko, co potrebujem si
naklikam a ani tomu nepotrebujem rozumiet a funguje to. Problem je vsak
v tom, ze takyto postup je dobry tak akurat pre "blbe" sekretarky alebo
pubertalnych klikacov, pripadne top manazerov, pretoze Ti tomu (myslim
systemu :-) nepotrebuju/nechcu/nie_su_schopni rozumiet. A takytu
pouzivatelia si ani nie su schopni sami nainstalovat a spravovat
Windowsi. Potom je tu druha strana mince: ludia, ktori pocitacom (a
operacnym systemom) rozumeju alebo chcu rozumiet. Taki velmi rychlo
pridu na to, ze Windows im NEUMOZNUJE (alebo NENUTI ICH) aby tomu co
robia rozumeli. A tak to potom vyzera. Na servroch a v prostredi, ktore
si vyzaduje hlbsie znalosti a ziskanie z pocitaca viac ako , sa
uplatnuju v podstate _specialne_ systemy: UNIX, MacOS, BeOS a pod. Tieto
systemy umoznuju ziskat uzivatelovi/spravcovi z pocitaca to co
potrebuje, len je NUTNE VYNALOZIT na to URCITU NAMAHU. A hadam nechcete
od sekretarky, pubertalneho klikaca alebo top manazera, aby vynakladal
namahu na taku _somarinu_ akou je pocitac.

Ja sa vobec necudujem tomu, kolko je na Slovensku kradnuteho softu (mam
na mysli hlavne Win 95/98 a MS Office). Ludia totizto ani NEVEDIA a
NETUSIA, ze take veci ako softver sa KUPUJE v OBCHODE podobne ako chlieb
a mlieko. Oni si myslia, ze si staci pozicat napalene CD od kamarata a
je VSETKO v najlepsom poriadku a tak to ma byt. Ked niektorym zakaznikom
spomeniem, ze za softver, ktory maju nainstalovany v pocitaci by mali
zaplatit (samozrejme nie mne :-), tak si o mne myslia, ze som z jahody
spadol. Casto sa totiz stava, ze pri instalacii inetrnetu do pocitaca su
NUTNE instalacky Windowsu. A vtedy vidim, ako vlastne ludia ziskavaju
softver. Asi polovica z nich instalacky samozrejme ma, nie je ziaden
problem, a podaju mi vypalene CD. Druha polovica o niecom takom ako
instalacky v zivote nepocula (to su tie sekretarky a top manazeri) a ti
potom po celej firme zhanaju nejake CD s Windowsami. Je to zabava. Raz
sa mi dokonca stalo, ze firma mala pobocku v Blave (my sme v Presove) a
vysvitlo, ze jedine instalacky Windowsu maju prave v tej pobocke v Blave
:-)).

Tymto vsetkym som chcel povedat asi tolko, ze ludia NEMAJU ZAUJEM
vynalozit co i len minimalnu namahu na ziskanie legalneho softveru
(zaplatit niekolko tisic Sk) a ani na to, aby sa s tym co si poctivo
nakradnu zoznamili natolko aby si to vedeli sami spravovat (alebo aspon
pouzivat). Je to smutne.

Linux od uzivatela a hlavne od spravcu vyzaduje ovela hlbsie znalosti
systemu (a aj toho co clovek robi), ze bezny ludia NIE SU
SCHOPNI/OCHOTNI tieto znalosti nadobudnut. Je to smutne.

Vsetkym, ktori mi venovali pozornost dakujem, a vsetkym sa
ospravedlnujem za moje (nie velmi duchaplne) vylevy. :-)

--
Marcel Telka <marcel na vadium.sk>
Vadium s.r.o.

Môžete mi písať v kódovaní ISO-8859-2