[sklug] pretlacanie linuxu medzi ludi

Radovan Semancik semancik na alert.sk
Pátek Srpen 13 10:28:11 CEST 1999

Moje osobne skusenosti:

Kratky dokument, cca 10-20 stran:

Word:
Vsetky nastroje mam k dispozicii okamzite, integrovane. Ked chcem
kreslit obrazok, kliknem "inset picture", obrazok je lahko urobeny a
vyzera vceklu dobre. Plna podpora slovensciny. Ta otravna okata spinka
zo zaciatku dost pomaha, ponuka tipy a nemusim hladat ako sa co robi,
ked mi to povie.
Na ten 20 strankovy dokument je word dost spolahlivy. Mne v 80%
pripadoch nespadne vobec.
Word je v kazdej firme dostupny, je vsade, instalacia officu trva pol
hodiny a kliknut 3x "next" a raz "finish" zvladne naozaj kazdy.
Vysledok: Mozem sa sustredit na obsah dokumentu, praca cca 2-4hodiny, aj
ked sa musim funkcie wordu za jazdy ucit. Dokument vyzera vyborne, ma
moderny dizajn, mozem si vybrat z preddefinavanych stylov, alebo pouzit
firemnu "template".

Linux:
Skusil som StarOffice, po 1 hodine sa mi to nepodarilo ani nainstalovat,
tak som to zavrhol. Skusil som ApplixWare, nedokazal som tam pisat v
slovencine a cele to vyzeralo amatersky a nejako som sa v tom nedokazal
orientovat. Poslal som to do pekiel. HTML mi na pekne dokumenty nestaci.
Corell office a podobne sa ku mne ani nedostali. Nakoniec som si
povedal, ze TeX je na UNIXe uz dlho a hadam bude fungovat bez problemov.
Ale nechcelo sa mi ucit ako sa "kompiluje" dokument. Tak som pouzil
graficky FrontEnd, kLyX. Vcelku pekne. Ale kym som tam nakreslil prvy
obrazok, zabil som aspon den. Killustrator padal ako hnila hruska na
jesen. Aj ked sa mi podarilo nakreslit v nom obrazok (ufff), export do
PostScriptu fungoval len orezany na A4, co sa vobec nepacilo kLyXu. Tak
som skoncil naspat pri starom xfigu. Ten ma sice otrasny pouzivatelsky
interface, ale aspon fungoval. Dokonca aj export. Ale uz nie
slovenscina.....
Vysledok: no proste, dokument co mal asi 10 stran som robil tyzden, a to
som viac ako "advanced Linux User". Dalsi dokument co by som robil, mi
uz sice bude trvat menej, mozno 3 hodiny, ale to nesmiem chciet veci ako
menit cislovanie stranok alebo vzhlad nadpisov. Default dokument z TeXu
ma strasne strohy dizajn, sanca to zmenit je minimalna, kym clovek nie
je TeX wizard.

Skuste si z toho vyvodit vysledky sami :-)

--
                             Radovan Semancik (semancik na alert.sk)
                         System Engineer, Business Global Systems a.s.