[sklug] pretlacanie linuxu medzi ludi

Radovan Semancik semancik na alert.sk
Pátek Srpen 13 10:59:38 CEST 1999

> Mozno by stalo za to sa zamysliet, ci je vobec realna sanca dostat Linux
> (alebo vseobecne hocijaky UNIX) do takej pozicie, aby ho vedelo pouzivat
> tych 80% (a podla mna mozno aj viac :-) vsetkych ludi a aby sa z toho
> nestali vlastne druhe Windows.

Ja som uz nad tym rozmyslal, a dost dlho ......

Ked sa hovori o "Linux Desktop", tak sa mysli nieco ako su teraz
Windows95/98 ...
Na to Linux este nema a peknych par rokov mat nebude. Ale nevidim dovod,
preco by sa UNIX nemohol uchytit ako desktop. Dost reklamiek po svete
maju ako desktop pracovne stanice SGI alebo SUN. Konstrukcne a
dizajnerske sutdia maju tiez podobne, UNIX-based WS. A tusim NATO alebo
USAF maju "portables" (nieco ako notebook krizeny s WS) beziacu na OS
Trusted Solaris.
Ale ako hovorim, Linux na to este nema a nejaky cas mat nebude.

Skor by sa Linux dal pretlacit v "specialnych" instalaciach. Napr.
jednoucelove "browsery" v knizniciach (niekde uz realizovane),
interaktivne informacne panely na uliciach, trebars aj StyX black-box
router, hracie automaty (uz realizovane), portable multimedia players,
male zariadenia na ovladanie cohokolvek (e.i. home automation), atd.
atd.

Treba postavit na vyhodach Linuxu a to su:

1) Vysoka spolahlivost. Ak nenastane HW chyba, 100 dni up je bezna
hodnota.
2) Jednoduchost. Vyzaduje relativne male zdroje. Bezime uz od 4MB RAM a
60BM HDD a i386.
3) Modifikovatelnost. 99% software je open source.
4) Mnozstvo vyvojarov. Linux ma najviac "vyvojarov" zo vsetkych
softverovych produktov.

V com sme slabi:

1) Nemame strategiu. Nikto nekoordinuje postup Linuxu svetom, nie je
firma, co by sa Linux ako taky rucila, chyba nam marketing.
2) Nemame podporu pre business aplikacie. Len velmi maly zlomok
vyvojarov Linuxu vobec vie o co ide.
3) Linux je novy, nie je tu uz 20 rokov, ako ostatne UNIX-like systemy.
Nemame doveru.
4) Nemame koordinaciu. Nemame Help desky a Hotlines. Nemame siet
distributorov a "servisov".
5) Nemame skusenosti. Vacsina vyvojarov ma menej ako 25 rokov. To je
este vek, kedy sa skusenosti len zacinaju zbierat.

Takze, ja by som sa nerypal na "masovy" trh. Radsej sa orientovat na tie
"specialne" aplikacie, aby sa co najviac vyuzili vyhody Linuxu a vyhli
sme sa nevyhodam.

--
                             Radovan Semancik (semancik na alert.sk)
                         System Engineer, Business Global Systems a.s.