[sklug] Re: Navrh na projekt SKLUGu

tomka na oalevice.sk tomka na oalevice.sk
Úterý Květen 22 11:44:04 CEST 2001

bozkavam,
toto je podla mna to, ako by to pripadne teoreticky eventualne mohlo vyzerat.
ale to je jedno. jedine, co sa teraz hodi je, aby ste stiahli posledny docbook
a nieco spravili namiesto kecania. (ak to niekoho uraza, tak mu treba.)

judas

_________
KNIHA-FAQ
~~~~~~~~~

Co je to KNIHA?
~~~~~~~~~~~~~~~
   To je take papierove a su v tom pismenka a moze to byt aj v internete a
toto je FAQ o nej.

Komu by mala byt KNIHA urcena?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
   Userom, pricom za usera pokladame cloveka, ktory nikdy v zivote nebude mat
roota a ani o to nestoji. User ma vacsinu casu na robote browsovanie, pisanie
posty a klasicke kancelarske zalezitosti typu Word a Excel. Tiez nejaka ta
tlac dokumentov, multimedialne zalezitosti -- pocuvanie CD, mp3, pozeranie
videa, pripadne nejake hry... Je jasne, ze textova konzola ho nezaujima a chce
si vsetko vlastnorucne odklikat. Takisto nechce mat ani sajnu o tom ze jeho
komp ma nieco ako IP adresu alebo nebodaj sietovu kartu.

Komu by KNIHA urcena nemala byt?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
   Tym, co ju pisu! Adminom, spravcom, rootom, ktorych zaujimaju siete,
konfiguracia serverov, iXov, instalacia balikov, skratka ludom, ktorych by
citanie takejto KNIHY malo urazat. V kazdom pripade by im ale mala pomoct v
tom smere, ze ked ju daju do ruk svojim userom, frekvencia sprostych otazok zo
strany userov klesne aspon o 10 percent...

Co by mala KNIHA obsahovat?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
   Vsetko, co chce vediet priemerny user. Alebo radsej vsetko, co by "mal"
vediet. To znamena, ze ked sa da pokusnemu userovi precitat, ten po zhliadnuti
linuxoveho stroja bez mihnutia oka spusti iXy s lubovolnym desktopovym
prostredim, prezrie si webovsku stranku SkLUGu, posle mailom par navrhov,
napise v nejakom textovom procesore svoj zivotopis a vytlaci ho, stiahne si
cez ftp mp3 subory a prehra si ich. Ale aj tak je najdojezitejsou vecou vediet
nastavit pozadie obrazovky a screensaver...
   Citaj dalej!

Ako by asi tak mal vyzerat zoznam kapitol KNIHY?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
   * Uvodna cast so vseobecnymi namotavkami pre uplnych lamerov. Mala by
     obsahovat to, co obsahuju aj uvody KNIH o Windowsoch, takze tak.
      - Co je to pocitac?
      - Ocko, co je to operacny system?
      - GNU, Linux, distribucie

   * Vlastnosti linuxovych OS - ja viem, ja viem -- odklikat! Ale nesmieme mat
     az takych dutych userov. Ked nechcu, nech preskocia, ale nech sa potom
     nestazuju!
      - principy multiuser prostredia
      - typy suborov, pravidla pre mena, pristupove prava, ...
      - trochu o shelloch
      - (hw naroky, multitasking a take veci userov asi nezaujimaju)

   * Konzola - tato cast tu musi bezpodmienecne byt a to z toho dovodu, lebo
     napriklad studenti pridu do skoly a v terminalkach maju Linux a nevedia
     si ani pozriet postu. Toto su veci, ktore by mal vediet naozaj kazdy,
     ved je to skoro ako MS-DOS! Prinajhorsom nech preskoci kapitolu.
      - cp, mv, rm, ln, chmod, chown, ...
      - premenne PATH, MAIL, LC_*, ...
      - textovy editor joe (pripadne aj ine, ale toto staci na to, aby si
        clovek vedel zeditovat .bashrc)
      - pine, lynx, ftp, ...
      - lpr, lpq, lprm (samostatna kapitola o tlaci?)

   * iXy - este nie! Len zakladne veci!
      - co su to iXy
      - startx vs xdm
      - .xinit vs .xsession
      - co su window managery, co su desktopove prostredia
      - xterm

   * KDE - ja som KDE videl naposledy, ked som mal este mliecne zuby, takze
     toto je len tak, akoze. Ale je jasne, ze toto je taziskova kapitola, lebo
     velke distribucie prichadzaju prave s KDE ako default DE a je teda vysoko
     pravdepodobne, ze to budu ludia pouzivat najcastejsie.
      - co je KDE, co ponuka
      - zakladne prvky prostredia KDE -- okno, menu, ikona, ...
      - kfm, vytvaranie ikon, editacia menu
      - konfiguracia KDE
      - koffice a jednotlive aplikacie
      - slovencina v KDE

   * GNOME - nemenej dolezite ako KDE, ale GNOME som fakt nikdy nepouzival,
     takze sa ani nedokazem tvarit, ze viem, o akych veciach by mala byt tato
     kapitola. Ale je to dolezite! Urcite!

   * Ostatne prostredia/window managery - ak su predchadzajuce hovada pre
     niekoho privelke, alebo maju privela veci, ktore nepotrebuje, mal by
     vediet o alternativach. Ale len v skratke, cim sa to da konfigurovat, co
     to ma a co nie, v skratke!
      - akoze uvod, teda to, co je tu vyssie
      - AfterStep, IceWM, Window Maker, ...

   * Aplikacie pre iXy - tu by sa mal user dozvediet, cim si zabrowsi, cim si
     pusti hudbu, cim ripne CD, irc/ftp klienty, text-editory, word-procesory,
     prehravace videa, atd. atd.
      - inet - www, ftp, irc, napster, ...
      - office
      - multimedia

   * Slovencina - toto neviem. User by mal vediet o veciach ako je casova
     zona alebo o tom, ze ta ista aplikacia moze bezat v 50 jazykoch, fonty na
     konzole a v iXoch. No, ale treba to ustrazit, aby z toho nebolo
     Slovak-HOWTO...

   * Tlac - sem by mal stacit nejaky preklad z Printing-HOWTO, plus veci
     spojene s diakritikou a zalezitosti suvisiace s jednotlivymi aplikaciami.

Aky by mal byt rozsah KNIHY?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
   Maximalny! Je stokrat lepsie preskakovat kapitoly, ktore ma nezaujimaju ako
by som nemal najst to, co hladam. Ked pisem o suboroch, spomeniem aj to, ze
existuju sockety a ked pisem o shelly, spomeniem aj to, ze existuju skripty.
Toho, ze o KDE nebude dost, sa nebojim, lebo viem o par ludoch, ktori napisu
aj to, aku satku mala ich starka na hlave, ked prvykrat uvideli KDE... Ale
jasne, ze by sa to nemalo prehanat ani na druhu stranu.
   S tymto bude aj tak najvacsi problem, lebo niekto moze chciet doradu popis
vsetkych prikazov, vsetkych poloziek menu a co ja viem a nakoniec sa to stopne
pri 1300 stranach.

V akom formate by sa mala KNIHA pisat?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
   Docbook. Nechapem otazku!

Co s tabulkami, zoznamami, obrazkami v KNIHE?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
   No, keby to mala byt tlacena KNIHA (taka ako tie za 1200,-), tak vella,
vella, lebo nie je nic lepsie ako to userovi ukazat. Ale ak sa to ma len hodit
na web, tak 20 mega obrazkov usera nepotesi... Take veci v KDE, ze aha, toto
je button a aha, toto je label, to asi nie, ale zase kapitola o konfiguracii
by chcela vela velkych obrazkov.

Mala by byt KNIHA o nejakej urcitej distribucii?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
  Ani nahodou! Nastastie, to, o com by mala byt, je prakticky totozne na
vsetkych systemoch -- konfiguraky su stale v userovom adresari, umiesnenie
binarok nas netrapi, mame predsa PATH, no a ovladanie jednotlivych aplikacii
je stale rovnake... Ale ak su nahodou -- a na to si treba davat pozor --
niektore veci odlisne na odlisnych distribuciach/verziach, musi sa to
rozpisat!

Na akej urovni by mala byt KNIHA?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
   Co sa tyka obsahu, treba na to userov, ktori to budu priebezne testovat, ci
tomu rozumeju. To by bolo fakt najlepsie odtrhnut sekretarku od Ofisu a ukazat
jej KNIHU a Linux. Ale tiez by to mali citat aj vacsi frajeri, ci tam nieco
nechyba a tak. Tipujem, ze dvesto ludi by to malo v pohode dokopat na uroven
Microsoft Press ci ako sa to vola... Treba to hned od zaciatku brat seriozne
(nie ako toto FAQ).
   S tym suvisia aj zalezitosti okolo ludoveho rozpravacstva (vid Slovak-HOWTO
a tento subor). To asi radsej nie. Naozaj profesionalna uroven! Musi to kopat
rit! Aj Cechom!
   Gramatika sux! Prirucka slovenskeho pravopisu rulz! xaffa all! heya!
   Jo, a este forma. Dopredu sa treba dohodnut a na nejaku stranku vycapit, ze
akym sposobom sa budu zvyraznovat mena prikazov, mena suborov, nazvy
aplikacii, listingy a tak vsetko. Bude na tom asi makat viac ludi, takze ked
sa to da dokopy, mal by to byt jednoliaty celok. A s tym suvisi aj nutnost
dohodnut sa dopredu, ako sa bude hovorit iXom, ako textovej konzole, ci bude
upgrade alebo apgrejd a tak. Na tom zalezi!

Bavi ma citat toto FAQ o KNIHE?
   Nuda! Radsej by som do nej napisal nejaku kapitolu.

This mail sent through IMP: oalevice.sk.