[sklug] napad

Stanislav Meduna stano na meduna.org
Neděle Červen 23 09:10:58 CEST 2002

Ahoj,

>      Mozno by nebolo zle spravit stranku o otvorenych vs. proprietarnych
>      formatoch, so screenshotmi a navodmi ako ulozit dokument v
>      kadejakych Wordoch, StarOfficeoch a inych hovadinach do otvorenych
>      formatov (HTML, .txt, PDF, ...) a ako s nimi pracovat. Okrem toho
>      vysvetlit, preco su otvorene formaty lepsie ako proprietarne a
>      trosku pokydat hnoj na .doc a im podobne memcpy struktur z pamate
>      na disk.=20

Nic proti nakydaniu hnoja, ale otazka je, ci vobec chceme, aby
mali ludia step-by-step navod, ako pouzivat kadejake Word-y,
pripadne ako ich produkty previest do citatelnej podoby na stroji
prijemcu.

Pravdu povediac, niekoho, kto pouziva Word, aby veci posielal v HTML
alebo txt nedonutis a konverzia do PDF je normalne za peniaze
(ak niekto poznate kvalitne free riesenie, ktore si poradi
so vsetkym a je ho schopny nainstalovat a pouzivat BFU, povedzte).

Takze skor asi vysvetlit pozadie veci, dat vzorove texty
pre poslanie statnej sprave a inym odosielatelom, ale priklady
budu trochu problem (okrem ineho to ma kazda verzia wordu
inak)...

Technicka poznamka: to s tym memcpy z pamate na disk nie je
tak uplne pravda a za formatmi office je pokial viem nejaka
myslienka. V zasade ide o "filesystem" v subore a urobit
rozumnu serializaciu vsetkeho, co office dokazu, nie je
zdaleka jednoducha uloha. Problemom, ku ktoremu sa musime
vyjadrovat, je proprietarnost. Komentovat technicke riesenie
by som si netrufal, mohlo by sa to vratit.

>      filozoficke problemy proprietarnych formatov, preco by ich nemali
>      pouzivat organy statnej spravy na komunikaciu,

AFAIK nielen ze nemali, ale oni to urobit nesmu. Niekto co sa
vyzna v prave: prosim, precitajte si zakon o slobodnom
pristupe k informaciam a napiste, ci je to naozaj tak.
Rozhodne je tam nieco o volnom pristupe a to format, na ktoreho
citanie potrebujem soft za xx 000 podla mna nie je.

> co spravit v pripade, ze niekto posle wordovsky dokument
>      (http://www.gnu.org/philosophy/no-word-attachments.html) a podobne.

Toto je podstatne a pokial mame oporu v zakone, malo by to pre
statne institucie stacit.

Co sa tyka sukromnych firiem, tam je to pochopitelne na ich
rozhodnuti. Je ale mozne vyzdvihnut ine vyhody, ktore by mohli
presvedcit. PDF ma z hladiska externej komunikacie jednu velku
vyhodu - je read-only. Nemoze teda kolovat po firme, kde kazdy
magor, kto nahodou nieco stlaci a po exite zo zvyku povie yes,
zmeni jeho podstatnu cast a na rokovani sa potom nestacis
divit, aku verziu ma partner a aku Ty. Toto skutocne v praxi funguje.

>      Pripadne by bolo mozne spravit ASCII ikonky do signatur a ikonky na
>      stranky, nieco ako blue ribbon campaign.

Som za. To pravda bude mat vyznam vtedy, ak sa ikonky dostanu
na vseobecne servre - na spriaznenych strankach su zbytocne.