[sklug] Navod ako robit prednasky

Radovan Semancik semancik na bgs.sk
Úterý Březen 19 15:07:30 CET 2002

Myslim ze tychto par zasad pomoze pri tvorbe buducich prednasok:

Cas
---

Cas trvania prednasky treba dodrzat, alebo sa o to aspon snazit.
Nema vyznam si pripravit prezentaciu na 60min, ked viem ze mam len
45min.
Vacsinou sa pocita 2-3min na jeden slajd. Samozrejme mimo titulneho
slajdu, obsahu a inych 'servisnych' slajdov.

Pomocou pravidla '2-3 min na slajd' sa da odhadnut aj trvanie prednasky.
Mne to v praxi vcelku dobre vychadza. Realne cisla su asi taketo:

30min: 10-15 slajdov
45min: 20-35 slajdov
60min: 35-45 slajdov (ale malokedy budete mat tak vela casu)

Samozrejme, ak mam slajd kde je zlozity obrazok a viem ze o tom bude
dlho zorpravat, tak to zohladnim.

Ak mam 'talk' bez slajdov, alebo musim improvizovat, tak:
a) som skuseny borec a viem to odhadnut z brucha
b) snazim sa to cele 'predniest' sam pre seba a stopujem si cas
c) nakreslim (alebo aspon predstavim) si obrazky co chcem ludom kreslit
na tabulu. Potom pocitam 3-5min na obrazok.

POZOR!
Nesnazte sa 'zvacsit' si prednasku tym, ze budete hovorit rychlo! Ludia
vam nebudu rozumiet. A ak aj rozumiet budu, uvedomte si, ze to co im
hovorite je pre nich nove, a tak to musia pochopit. A na to je ovela
pomelsi proces ako vase rozpravanie. Snazte sa rozpravat _pomaly_ a
zrozumitelne.

Publikum
--------

Je dolezite poznat _komu_ idem prednasat a podla toho prednasku spravit.
Ak ju spravim prilis jednoduchu, ludia sa budu nudit. Ak prilis zlozitu,
ludia ma nepochopia. Najlepsie je ist postupne, od jednoduchych veci k
zlozitym.

Struktura
---------

Prednaska ma mat uvod, jadro a zaver. Spravne pripravena prednaska je
ako pribeh: uvedie posluchaca so deja, vzbudi v nom zaujem, ma zapletku
a na konci rozuzlenie.
Uvod a zaver mozu byt jendoduche a kratke, ale musia byt. V uvode treba
povedat o com prednaska bude, ludia sa budu tesit na zaujimave casti a
budu pocuvat pozornejsie. Na zaver treba zhrnut co bolo obsahom
prednasky. Posluchaci si tak odnesu lepsi dojem.

Jadro je dobre rozdelit na niekolko casti, idealny pocet su 3-5 casti.
Medzi jednotlive casti je dobre vlozit slajd s obsahom, nech sa
posluchaci lepsie zorientuju v tom o com rozpravam.

Obsah a vzhlad
--------------

Obsah velmi zalezi na teme. V kazdom pripade sa vsak znaim pouzivat viac
obrazkov a kratkych textom. Vyhybam sa dlhym textom. Jeden obrazok povie
ovela viac ako 100 slov. Ak mam prezentacny program co vie animacie,
pouzijem ich. Ale pozor, nie vzdy a nie vsade. Animacie sa hodia na
dokreslenie procesu, nejakej logickej postupnosti akcii a obcas na
zvysenie atraktivity prednasky. Ale nehodia sa vsade, obcas len zbytocne
rozptyluju pozornost posluchacov. Treba najst zlatu strednu cestu.
Podobne je to aj s 'ilustracnymi' obrazkami. To su take tie farebne
blbosti v rohoch slajdov co memezeri miluju :-) ... ked je ich vela,
zbytocne kazia dojem.

Co sa tyka 'hustoty' slajdu, vseobecne plati zasada, ze na slajde nema
byt viac textu ako by ste chceli mat na tricku. Ak je textu (a obrazkov)
vela, lepsie je slajd rozdelit na dva.

Pismo. Pouzivatje dostatocne velke pismo, velkost 18,22 a vacsie su
dobre. Urcite nepouzivajte 12 alebo 10, tie sa vobec nedaju citat! Je
lepsie pouzit bezpatkovy font (Arial, Helvetica) nemiesto patkoveho
(Times), lepsie sa to na platne cita.

Hlasovy prejav
--------------

Ako som uz povedal, hovorte _pomaly_ a zrozumitelne. Hovorte dostatocen
hlasno. Ak je prednaskova sala velka, urcite nebudete budit dojem ze
kricite. Radsej kriciat ako rozpravat potichu.

Snazte sa intonovat, menit ton hlasu, zvyraznovat hlasom slova ktore su
dolezite. Ak budete hovorit monotone, ludia zaspia.

A dalsia dolezita vec. NEROZPRAVAJTE DO TABULE! Ak nieco ukazujete,
alebo si pozerate na platne alebo na tabuli (tym padom ste odoceny
publiku chrbot), nerozpravajte! Ak sa potrebujete pozriet, alebo nieco
ukazat, kludne sa obzrite, ale hned potom sa otocte k publiku a
_az_vtedy_ zactine rozpravat. Ked rozpravate do tabule tak vam nie je
dobre rozumiet a je to 'pohrdanie publikom' rozpravat im nieco ked si k
min chrbtom.

Priprava
--------

Samozrejme, slady si pripravim dopredu. Ak nemam notebook/projektor,
aspon si napisem (podrobny!) obsah prezentacie na papier. Tiez si
nakreslim (aspon schematicky) vsetky obrazky.

Z mojich skusenosti doporucujem (nebite ma!) M$ PowerPoint alebo
StarOffice (OpenOffice) Impress. Tieto dva su skutocne 'best of the
breed', tazko im nieco moze konkurovat.
Ak ma niekto moralne zabrany, predsudky alebo cokolvek, dobre vysledky
som videl s pouzitim MagicPoint alebo kPresenter, aj ked tieto dva
nemaju vsetky standardne vlastnosti. Prezentacia sa tiez da spravit v
HTML alebo pomocou PostScript slajdov + ghostview, tu si vsak treba
davat pozor najma na velkost a citatelnost fontov. Myslim to vazne.
Skutocne.

Ak mate nejake priklady v terminalovom okne, treba si temrinal emulator
pripravit _dopredu_. Nastavit mu velkost fontu a vhodne farby aby bol
citatelny. Urcite si dajte pozor aby ste to mali vyskusane
_pred_prednaskou_, inak su vam prakticke ukazky nanic, ked v poslednej
rade ludia nebudu nic vidiet.

Kredit
------

A kazdopadne, aspon na titulnom (prvom) slajde ma byt nazov prednasky a
_meno_prednasajuceho_. Je to nie len slusnost, ale pomaha to budovat aj
vas 'profesionalny image'. Taktiez je dobre mat posledny slajd, kde bude
vasa e-mail adresa (a meno organizacie kde posobite).

Ak pouzivate informacie z inych zdrojov, napr. tabulky, statictiky,
citaty, atd. je viac ako slusne tento zdroj spomenut. Vacsinou staci
niekde do rohu slajdu dat maly (ale citatelny) text typu "Zdroj: Foo,
Inc."

..... a na konci prednasky sa patri podakovat posluchacom za pozornost
.... :-)

--
                            Ing. Radovan Semancik (semancik na bgs.sk)
                         Project Manager, Business Global Systems a.s.