[sklug] Navod ako robit prednasky

Stanislav Meduna stano na meduna.org
Úterý Březen 19 16:55:51 CET 2002

> Myslim ze tychto par zasad pomoze pri tvorbe buducich prednasok:

Vyborne! Prosim, vystavte to niekto niekde - imho si to zasluzi linku
na sklug.sk - pred dalsimi lugconmi sa tam ludia mozu pozriet.

> Vacsinou sa pocita 2-3min na jeden slajd.

Suhlas - z mojich skusenosti to vychadza skor k tym 2 min, ale
zase nerad kreslim obrazky :-) Pochopitelne pokial sa robi
"animacia" typu pridavanie bodov prostrednictvom dalsich slajdov
(su prednasajuci, co to maju v oblube), ide to rychlejsie.

Pri recneni je tiez problem casovy odhad - ciastocne to pride s poctom
prezentacii, ale je dobre obcas pozriet na hodinky. Videl som aj dost
skusenych borcov, ktori si nastavili na hodinkach alarm 10 minut
pred koncom.

> Ak mam prezentacny program co vie animacie, pouzijem ich.
> Ale pozor, nie vzdy a nie vsade. Animacie sa hodia na dokreslenie
> procesu, nejakej logickej postupnosti akcii a obcas na zvysenie
> atraktivity prednasky.

Tak. Osobne nemam rad rozne prelinacky (ktore zdrzuju, ak sa
kvoli nejakej otazke z plena treba vratit o foliu spat) a vobec
animacie pouzite kvoli tomu, ze sa to zda "cool". Animacia
konkretneho procesu je super a dynamiku zvysi.

> Je lepsie pouzit bezpatkovy font (Arial, Helvetica) nemiesto patkoveho
> (Times), lepsie sa to na platne cita.

To je trochu vec nazoru - niekto ma zase zafixovanu "papierovu"
klasiku "sans-serif je na nadpisy, times na text" a vsetko helvetikou
mu pripada cudne. V tom pripade ale jednoznacne radsej vacsie
a "tucnejsie" pismo, to s tou citatelnostou naozaj plati.

K tomu by som este pridal farby. Projektor nie je Meotar - lepsie
vyjde svetly text na tmavom pozadi, ako naopak a atramentom
setrit nemusite.

Neprespekulujte pozadie, jednoduchy jemny prechod bohate staci.
Ak nutne chcete dat do pozadia obrazok, tak len jednofarebny
a s velmi stiahnutym kontrastom. Farebne kombinacie zlta/biela
na modrej/zelenej obvykle vyjdu dobre. Vyhybajte sa agresivnym
kombinaciam.

> Z mojich skusenosti doporucujem (nebite ma!) M$ PowerPoint

Zatial je to zial tak. Ked robim prezentaciu, nemozem bojovat
s nejakym toolom a vymyslat, ako v nom co obist.

S PP som mal zial problem dostat rozumne HTML, aby bolo co
vystavit na web. Nakoniec som to urobil tak, ze som ho nechal
vygenerovat obrazky a tu spajajucu logiku som obslahol
z kPresentera :-)

Tie MagicPointove veci sa mi pacili, na to sa urcite pozriem.
S kPresenterom som skoncil asi po hodine - na jednoduche body
bude asi OK, ale uz pri pokuse pridat obrazok som skoncil,
po pastnuti do folie mi neslo ani upravit jeho velkost.

> Ak mate nejake priklady v terminalovom okne, treba si temrinal emulator
> pripravit _dopredu_. Nastavit mu velkost fontu a vhodne farby aby bol
> citatelny. Urcite si dajte pozor aby ste to mali vyskusane
> _pred_prednaskou_,

A nielen to - prejdite si presne, co chcete ukazat. Ze nieco spadne
sa stane, ale casto sa da vymysliet postup, ako aj s produktom
nevalnej stability ukazat co chcete a nerozveselovat publikum roznymi
crashmi. Zvlast toto sa vam v komercnej praxi bude veeelmi hodit :-)))

Zdravi
--
                                                       Stano