[sklug] Navod ako robit prednasky

Radovan Semancik semancik na bgs.sk
Středa Březen 20 09:47:42 CET 2002

Stanislav Meduna wrote:

> Pri recneni je tiez problem casovy odhad - ciastocne to pride s poctom
> prezentacii, ale je dobre obcas pozriet na hodinky. Videl som aj dost
> skusenych borcov, ktori si nastavili na hodinkach alarm 10 minut
> pred koncom.

Skutocne to pride praxou. Na niektorych serioznych konferenciach ti
niekto z organizatorov zodvihne tabulku '5 min' ked ti dochadza cas. Na
akciach ako je linux weekend je zase uplne normalne nastavat si alarm na
hodinkach alebo notebooku (mozno si niekto vsimol, ja som si nastavoval
alarm na hodinkach na 45min).

Ale vacsinou sa da dobre orientovat aj podla poctu slajdov, len sa
prednasajuci musi trochu kontrolovat a nerozpravat o jednom slajde
pridlho.

Co sa mna tyka, vacsinou sa snazim prednasky trocha casovo podhodnotit
(cize, spravit ich kratsie) a na koniec prezentacie si pripravit par
'backup' slajdov na temy co si myslim ze sa ma ludia budu pytat. Potom
to posobi velmi profesionalne, ked ti da niekto otazku, a ty hned
vysvietis slajd s odpovedou ... :-)

Aj teraz som na na krypto prednaske pripraveny 3DES a detaily RSA a
DESu, len asi sa nikto netrufol spytat :-)))) (a uz ani vela casu
nezostalo)

> Tak. Osobne nemam rad rozne prelinacky (ktore zdrzuju, ak sa
> kvoli nejakej otazke z plena treba vratit o foliu spat) a vobec
> animacie pouzite kvoli tomu, ze sa to zda "cool". Animacia
> konkretneho procesu je super a dynamiku zvysi.

Ja osobne neznasam 'random' efekty v texte ... ale take tie spiralovite
lietacky a ine ftakoviny. Animovane maju byt obrazky, text len
minimalne. A ked uz, tak vsade rovnakym efektom.

> To je trochu vec nazoru - niekto ma zase zafixovanu "papierovu"
> klasiku "sans-serif je na nadpisy, times na text" a vsetko helvetikou
> mu pripada cudne. V tom pripade ale jednoznacne radsej vacsie
> a "tucnejsie" pismo, to s tou citatelnostou naozaj plati.

Ked mas prezentaciu v Times, tak:
a) Vyzera neprofesionalne. Times je default pre vsetky prezentacne
programy, potom sa zda ze si len pouzil nejaku ready-made sablonu a
nevenoval si priprave dost casu.
b) Mensie pismena sa dost zle citaju, prave koli tym 'patkam' co ma
times na konci pismen. Screen (aj matica v projektore) to nevie zobrazit
tak dobre ako printer a tak to antialiasing 'rozname'. Text sa potom
horsie cita. Vsimni si, ze vacsina textov co su urcene na screen nie je
times (menu v aplikaciach, dialogy, atd.)
c) Courier je trocha lepsi, ale ten zase posobi ako 'strojovy vystup' a
je dost tenky.

> K tomu by som este pridal farby. Projektor nie je Meotar - lepsie
> vyjde svetly text na tmavom pozadi, ako naopak a atramentom
> setrit nemusite.

Ale zase plati striedmost. Farebna scheme by mala mat tak 3-4 farby
(okrem bielej a ciernej) ktore sa stale dookola pouzivaju. Vela farieb
posobi neprofesionalne, skoro ako cirkusova manez (alebo ako
profesionalny bordel :-))))

> Neprespekulujte pozadie, jednoduchy jemny prechod bohate staci.
> Ak nutne chcete dat do pozadia obrazok, tak len jednofarebny
> a s velmi stiahnutym kontrastom. Farebne kombinacie zlta/biela
> na modrej/zelenej obvykle vyjdu dobre. Vyhybajte sa agresivnym
> kombinaciam.

Pozadie je fakt haklive. 'Amaterom' je najlepsie jednoduchy farebny
prechod. Sablony co su predpripravene v powerpointe alebo v impresse su
dost nanic, umelohmotne, cukrikove, skoro ako od McDonalda. ... Aj ked v
oboch sa tak jedna-dve daju pouzit.

Profesional vacsinou pouziva firemny template. Ale napr. ten nas som si
tiez musel upravit. Na takuto nekomercnu akciu treba decentnejsi dizajn
ako na marketingovu akciu. Urcite sa nehodia velke loga a pritazlive
napisy. Male logo a decentne, nevyrazne pozadie bohate staci. Ale ani to
logo nesmie prilis lakat pohlad, inak si ludia pomyslia 'co tu ten
papek, prisiel man nieco rozumne povedat alebo len propagovat firmu?'

V zasade plati, cim jednoduchsie pozadie tym lepsie ... a to plati nie
len pre pozadie :-)

--
                            Ing. Radovan Semancik (semancik na bgs.sk)
                         Project Manager, Business Global Systems a.s.