[linux] Mail z nudy

Pavel Janik ml. Pavel.Janik na inet.cz
Středa Únor 3 21:15:28 CET 1999

   From: Jan ONDREJ <ondrejj na intrak.tuke.sk>
   Date: Wed, 3 Feb 1999 19:12:34 +0100 (CET)

Zdravim,

   > Hmm, take riaky tu mozes vynechat.
   > Inak prosim miesto pis aj jasnejsie subjekty v hlavicke.

pridavam se :-)

   > TEX by som programovacim jazykom nenazval, pretoze nerobit algoritmus.
   > Ale jazyk to urcite je, to si napisal dobre.

TeX je opravdu programovacim jazykem - obsahuje cykly, podminky, v
TeXu je napsana napr. dama, videl jsem i piskvorky. Ale jeho primarni
cil je kvalitni pocitacova sazba. Princip prace je vlastne jednoduchy
- napisete si svuj "programek", ktery predhodite TeXu a on podle nej
vytvori dokument vhodny pro tisk. Programek muze obsahovat instrukce
typu: "tady bude slovo linux, pokud by ale melo byt Linux na konci
radku, zlom ho tak, aby na konci radku bylo li- a na zacatku dalsiho
jen nux." Tuhle instrukci napriklad napisete pouze takto:

Linux

A je to. Neni to nic sloziteho, pokud se chcete ale TeX nebo LaTeX
zacit ucit, doporucuji spise LaTeX, je pro zacatecniky jednodussi.

   > LATEX je Latin American TEX (hadam som sa nezmylil).
   > Je to vlastne nadstavbou TEXu pre niektore krajiny.

Uff, Uff. Autorem LaTeXu je L. Lamport odkud pak asi "La" pochazi? TeX
je sazeci system, ale je take programovacim jazykem. LaTeX je sada
maker, ktera usnadnuji praci s TeXem.

   > Su aj na to programy, ale toto nerobi.

TeX muze mit vystup i do HTML, staci jej tak naprogramovat, ale sam o
sobe to nedela, jeho primarnim vystupem je format DVI, ktery je vhodny
opravdu spise na pocitacovou sazbu. Existuji konvertory z TeXu (i z
LaTeXu) do html - hledejte tth nebo latex2html.
--
Pavel Janík ml.
Pavel.Janik na inet.cz