[linux] RAID 1

Jarry guru jarry na gmx.net
Úterý Září 5 08:46:01 CEST 2000

Caute vsetci!
<ot> Dufam, ze uhorkova sezona na tomto liste uz konci :-) </ot>

Chystam sa vytvorit na mojom serveri raid1-mirror (najlepsie ako
root-mounted & bootable ak sa mi to podari), lebo disky mi odchadzaju
akosi prirychlo. A chcel by som, aby bol system co najodolnejsi, cize
aby prezil lahnutie jedneho disku. No a mam k tomu "par" otazok (sorry
za rozsah, ale radsej viac detailov, ako malo):

--------
1.swap
Vytvorit ho na raid1, alebo ho vynat von? Citam Software-RAID-HOWTO,
ale nie je to tam jednoznacne. Pokial chcem rychlost, nemal by byt
umiestneny na raid, ale mimo (system sam ho stripne ak maju swap -
partitions rovnake priority).

Lenze ak teda vytvorim swap:
/dev/hda1       swap    swap    defaults,pri=1  0 0
/dev/hdc1       swap    swap    defaults,pri=1  0 0
a raiddev /dev/md0 z:
/dev/hda2
/dev/hdc2
neovplyvni to odolnost systemu voci poskodeniu disku? Ved ak mi odide
disk, na ktory sa swapuje, system ide do kolien (sice by sa v tomto
pripade mirrorovali ext2, ale swap nie). Navyse pri swape rozhodenom
na vsetky disky ma clovek takmer 100% sancu ze comp padne, ak odide
niektory disk. To uz je potom lepsie dat ho len na jeden disk, tak
mam v pripade 2 diskov 50% sancu, ze odidenie disku system prezije
(ak odide ten, na ktorom nie je swap). Nie je napokon predsa len
lepsie vytvorit ho az na raid1 (cize /dev/md0) tak, aby bol aj swap
mirrorovany? Potom by system mohol prezit odidenie disku, ci nie? V
howto sa pise, ze "by to malo byt stabilne okrem pripadov, ked sa
restauruje md0 (vlozi sa novy disk do degradovaneho pola)". Mate
s tym niekto nejake skusenosti?

---------------------
2. cely disk v raid1
Treba v pripade, ze je cely disk umiestneny v raid1, vytvorit na nom
1 particiu na celu velkost disku a tu vlozit do raiddev? Alebo tam
mozem dat rovno disky? Inak povedane, moze /etc/raidtab vyzerat takto:
raiddev /dev/md0
        raid-level      1
        nr-raid-disk    2
        nr-spare-disk   0
        chunk-size      32
        persistent-superblock 1
        device          /dev/hda        # cely disk, bez particii
        raid-disk       0
        device          /dev/hdc        # tak isto
        raid-disk       1

Alebo tam musi byt (to asi skor):
        raid-disk       /dev/hda1       # 1 particia na cely disk
        raid-disk       /dev/hdc1       # rovnako aj pre druhy

Lebo ja som si myslel, ze do md sa spajaju DISKY, ale toto vyzera tak,
ze skor PARTITIONS, a to ma teda pletie. Preco sa tomu potom sakra
hovori "diskove pole" a "zrkadlenie diskov", ked sa vlastne jedna o
zrkadlenie particii???

A dalej, na single-disku som mal osobitne particie pre /, /usr, /var
a /home. Znamena to, ze teraz musim na kazdom z diskov vytvorit tieto
styri particie, tie pospajat do raid (md0=hda1+hdc1, md1=hda2+hdc2,
md2=hda3+hdc3 md3=hda4+hdc4) a potom md0 bude /, md1 /usr, md2 /var,
a md3 /home?

-----------------
3. squid & raid1
Ako sa na zatazeni procesora prejavi, ak aj squid-cache (asi 2GB) bude
umiestnene na raid1? Je vobec sanca, ze by to Celeron466 + 128MBRAM
utiahol? Alebo si to ziada nieco silnejsie? Lebo squid u mna toci
diskom skoro stale...

-----------------
4. raid1 & cdrom
Mam v kompe este aj cdrom, ako /dev/hdd. V podstate je cely cas
odmontovany, len raz denne sa pripaja a spusta sa rozny software na
kontrolu integrity (tripwire, rpm, checksum, a dalsi soft.), ktory
je napaleny priamo na CD-cku (nespratal sa na disketu). Su tam aj
niektore binarky, ktore som povazoval za istejsie presunut na CD,
aby ich pripadne hacker nemohol modifikovat. Je mi jasne, ze aj ked
to CD nie je namontovane, "trochu" to spomali /dev/hdc (jeden disk
z raid1). Ale bude sa to dat prezit? Alebo si mam koli tej CD-ROMke
kupit nejaky dalsi IDE-radic a zavesit ju nan?

Ak mate niekto este nejake tipy a skusenosti, posliteeeeeee!

Jarry