OT: poplatnici Was:Re: [linux] Vyraz proprietarny softver

Zdenko Podobny zdpo na mailbox.sk
Neděle Prosinec 15 13:00:28 CET 2002

Dňa Pi, 2002-12-13 at 12:29, Gabriel Gajdos napísal:
> Zasa sa zapajam do flame, ale co uz...

Ja som nechcel robit flame: autor povodneho emailu podla mna javil dost
silny zaujem o co najpresnejsie vyjadrovanie a tak som mu chcel poradil
z oblasti, ktora mi je viac ako len blizka a z ktorej sa vyznam.

> Dňa Št, 2002-12-12 at 22:07, Zdenko Podobny napísal:
>
> No, priatelu, niekde vo vedeni je chyba...
> Ak mas pred sebou danovy zakon, najdes tam termin platca dane, ale
> naozaj tam nenajdes termin danovy poplatnik...
> ALE:
> Nesmies si vyznam "danovy poplatnik" zamienat s "platcom dane".

Sa velmi mylis - poplatnik je vyraz z cestiny. Keby som vedel, kde maju
Cesy zakony, tak by som ti priniesol porovnanie ceskeho a slovenskeho
zakona, a nasiel jeho presny slovensky ekvivalent.

> Danovy poplatnik je osoba, ktora je povinna platit dane, cize v zmysle
> zakona je to "danovnik".
> danovy poplatnik=danovnik
> ...co je vlastne zargonove oznacenie a nema oficialnu obdobu.

jargon
     n 1: a characteristic language of a particular group

Dane mam vystudovane na VS, s danami robim dva roky, pohybujem sa medzi
uctovnikmi, konatelmi, danovymi uradmi, pravnikmi atd. ale poplatnikov
spominaju len novinari a niektori politici. Takze o koho zargone sa to
hovoris - novinarskom?

Pochybujem, ze niekto seriozny by si vymyslal nove 'oznacenie' do tak
citlivej oblasti ako su dane a zakony. Ludia su vobec radi, kde je nieco
v zakone jednoznacne definovane a danovnik a platca dane tam su. Vyssie
uvedena skupina ludi sa radsej drzi zakona, ako pouziva zargon.

Udajne slovo 'poplatnik' sa zacalo na Slovensku pouzivat vdaka
novinarom, kt. si pozreli nejake zaujimavosti v Cechach, "previedli" to
na SK realitu a mali prispevok. A preto to mnohi ludia od financii beru
ako znak povrchnosti a neznalosti problematiky.

> Hm... O politikoch sa toho dost narozprava... Ale s tymto konstatovanim
> by som sa nestotoznoval... Pouzivanie zargonu znamena len nespisovnost,
> nie klamstvo, ci nevedomost.
Takto sa vyjadril jeden vysokoskolsky profesor. Ide o to, ze ak je
niekto plateny, aby si nastudoval veci, o ktorych hovori a on to
urobi(?) povrchne, tak je niekde problem.

Konktreny dovod preco som to napisal je, ze poznam cloveka, ktoremu ked
spomenies 'poplatnik', tak u neho nemas sancu - berie ta, ze iba
opakujes nieco, co si pocul, comu nerozumies, co si si nenastudoval.

Ondrej Jombik chce na konferencii zakomponovat klauzulu o preferovani
pouzivania otvoreneho softveru - nieco co (by malo byt) urcene podla mna
ludom od financii, kt. (mozno, napr. ak budu zo statnej spravy
"...Poslanci ďalej rozhodli o navýšení výdavkov ministerstva školstva o
100 miliónov Sk, ktoré sú potrebné na zabezpečenie multilicenčnej zmluvy
s Microsoftom.":-() budu citlivy na 'poplatnika'. A ja som mu dal tip,
aby slovo poplatnik nepouzival. To je vsetko. To nie je kritika (teda to
aspon tak nebolo myslene). Preto ani necakam, ze bude z toho flame,
alebo nove 'vlakno'...

Zd.