OT: poplatnici Was:Re: [linux] Vyraz proprietarny softver

Gabriel Gajdos Gabriel.Gajdos na ses.sk
Pátek Prosinec 13 12:29:21 CET 2002

Zasa sa zapajam do flame, ale co uz...

Dňa Št, 2002-12-12 at 22:07, Zdenko Podobny napísal:
> Kedze ta zaujima spisovna slovencina, tak mam pre Teba jeden tip: na
> Slovensku nie je ani jeden danovy poplatnik! Na Slovensku su len
> platcovia dane.

No, priatelu, niekde vo vedeni je chyba...
Ak mas pred sebou danovy zakon, najdes tam termin platca dane, ale
naozaj tam nenajdes termin danovy poplatnik...
ALE:
Nesmies si vyznam "danovy poplatnik" zamienat s "platcom dane".

Danovy poplatnik je osoba, ktora je povinna platit dane, cize v zmysle
zakona je to "danovnik".
danovy poplatnik=danovnik
...co je vlastne zargonove oznacenie a nema oficialnu obdobu.

Len na dovysvetlenie:
Som zamestnany, mam prijem zo zavislej cinnosti (=pracovny pomer), ktory
je mi ako danovnikovi zdanovany v zmysle zakona. Avsak ja vyrubenu dan
fyzicky spravcovi dane (=statu, danovemu uradu) neodvadzam. Odvadza
(=plati danovemu uradu) ju moj zamestnavatel, ktory je podla zakona *v
tomto pripade* urcenym "platcom dane"...
Samozrejme moze nastat situacia, ze danovnik aj platca dane je ta ista
osoba (priklad: dan z prijmu pravnickej osoby)...

> A este jeden tip: Ak nejaky novinar alebo politik hovori o danovych
> poplatnikoch, tak nepozna slovenske zakony a da sa predpokladat, ze na
> 90% aj zvysok jeho prejavu je blbost.

Hm... O politikoch sa toho dost narozprava... Ale s tymto konstatovanim
by som sa nestotoznoval... Pouzivanie zargonu znamena len nespisovnost,
nie klamstvo, ci nevedomost.

Je to ako ked povies "priloha v maili", pricom fyzicky tento termin v
maili neexistuje, je tam "multipart/mixed", hoci mnohe (snad vacsina
modernych) mail klienty sa k danej casti mailu aj tak spravaju ako k
"prilohe".

Prijemny den!

GG