[linux] kde je problem pri presadeni linuxu na desktope?

Neděle Únor 10 13:03:23 CET 2002

On Sat, Feb 09, 2002 at 11:14:44PM +0100, Juraj Bednar wrote:
> Ahojte,
cau

>   mam taku otazku. Kedze osobne neviem, co robi bezny clovek na takom
> desktope,
Dobry postreh, to by obcas zaujimalo aj mna :-)

> zaujimalo by ma co podla vas brani presadeniu desktopu na desktopoch okolo
> vas.
Oukej. Zacal by som citatom zo iXka ktore vyjde zajtra, pricom mam pocit ze
tuto vetu som uz v jednom nemeckom casopise (asi tiez iX alebo c't) raz videl:
"Cim je presnejsie definovana oblast pouzivania, tym lepsie sa to da
zrealizovat s Open-Source". Podla mna tuna je jeden z klucovych momentov,
vacsina ludi totiz ani nevie, naco ten pocitac chce vyuzivat, "nejaki ofis,
ynternet a hry". Pod tym si clovek moze predstavit kopu veci, a je ocividne,
ze riesenia na baze windowsu lepsie cloveka ucicikaju, ponuknu mu kopu
somarin, ktore sa milo tvaria a uzivatela presvedcia, ze je spokojny.

No a teraz konkretne:
1. Hry (komercne): komercne preto, lebo v hrach sa neplati za programovanie,
   ale za "umenie". Preto open-source development model nezasyti trh.
2. Ofis: existuje kopa ...... dokumentov ktore mi pod nicim spracovat nejdu. To
   ze to casto nejde ani pod M$-Ofis si bezny uzivatel neuvedomi :-(.  (Raz
   mal kazdy mesiac spracovat dokumenty, kde ked som prepol farbu pozadia
   grafu na ciernu, MSOff 97 aj 2000 spadli.)
3. Specialne aplikacie: jediny dovod preco mam vmware a 98ky je "online
   banking" od Bank Austria / Creditanstalt, lebo je to v Centure a ide len
   pod Windowsom. Pod wine-om som to nerozchodil a plany podpory inych OS nie
   su.
4. Podpora HW: podla mna tiez skor psychologicke, s Win a Lin mam zhruba
   rovnake mnozstvo problemov.
5. Ludia su lenivi: Windows ich naucil, ze najako sa k nejakemu vysledku
   doklikaju aj ked nicomu nerozumeju. Objektivne porovnanie efektivnosti som
   vsak nikde nevidel. Tiez psychologicke.
6. Instalacia programov: O kvalite pomlcim, hovorim o jednoduchosti. Mne
   nerobi problem napisat rpm -Uvh whatever, beznemu uzivatelovi hej.
7. Instalacia OS: psychologia, s win mam zhruba rovnako problemov.

Rozdelil by som to teda do kategorii:
- psychologia -> najlepsie riesenie je ukazanie vysledkov a priebehu na
  konkretnych prikladoch, ale treba to urobit poriadne a nie odflaknut. Tuna
  je nedostatok, nemame dostatocne "Public Relations" oddelenie. To vsak
  neznamena, ze sa tieto oblasti nemaju zlepsit aj po technickej stranke.
- zavislost na proprietarnych rieseniach -> vyriesi sa, ked bude vacsi podiel
  na trhu. O tom nepochybujem. Problem sliepky a vajca.
- zavislost na proprietarnych rieseniach Microsoftu -> to si kazdy musi
  vyriesit sam, linuxacki developeri mozu pomoct, ale doraz je na koncovom
  spotrebitelovi.

Idem robit taky pokus. Som kratky cas organizacne zodpovedny za pocitacovu
miestnost s nejakymi workstationami (za servre tiez ale o tom teraz
nehovorime). Su tam daco vyse 3och rokov windowsy (rozne). Nikdy to poriadne
nefungovalo, furt sa to kazi, zavirovava a neda poriadne nakonfigurovat.
(typicky priklad, napriek tomu, ze kazdy ma vlastny profil na servri, sa to
miesa a mna v start menu velkymi pismenami caka "GratisPorno H2"). Drasticky
technicky obmedzit povoleny software nema zmysel, potom budu vsetci
protestovat. Nech si tam kludne pozeraju porno (ci co ja viem co ten program
robi), ale nema to ovplyvnovat system a ostatnych userov. Napriek tomu nikoho
nenapadlo dat tam iny OS.

V blizkej buducnosti sa masiny budu upgradovavat (resp. budu sa kupovat nove).
Rozhodol som teda, ze na vsetky pojde linux, a na polku dualboot nejaky
windows (aky najviac vyhovuje, maju zistit zodpovedni administratori
praktickymi testmi). Takto jednak pomozem odstranit psychologicku barieru a
jednak mozem lepsie zistit potreby bezneho uzivatela. Z takto nacerpanych
skusenosti mozem potom lepsie vediet propagovat linux pre dalsich zakaznikov,
a urcite sa v tuna v konfere o ne s vami podelim :-)

>       Best wishes,
>             Juraj.
S pozdravom,

 - "The world we're living in lies always in darkness."
 - "That's why we're seeking the light."