VEC: [linux] Prosím o radu

remenec na fyzika.utc.sk remenec na fyzika.utc.sk
Sobota Listopad 8 04:59:37 CET 2003

No tak to ti verim. Tiez som mal ako zacinajuci uzivatel problemy, pochopit linux. Zo zaciatku sa ti moze zdat trochu tazkopadny, ale ak si osvojis zakladne principy, tak ti to uz pojde samo. Vacsina to vzda uz len preto, ze sa to neovlada ako win. .

Ak mas mandrakeho, tak najlahsi sposob instalacie programov je pouzitie tzv. RPM balikov (subory maju priponu .rpm). Vacsinou plati, ze jeden subor (balik) = jeden program. Nejake zakladne baliky najdes aj na www.rpmfind.net . Ked si nejaky stiahnes mozes ho nainstalovat ako root uzivatel a to zadanim prikazu "rpm -ivh cesta/balik.rpm" . Ak sa v baliku nachadza program napr: ftp, tak ti v systeme pribudne tento prikaz a mozes ho hned pouzit. V ziadnom pripade ale necakaj, ze ti niekde vyskoci ikona - tu si musis spravit sam... . Dalsim sposobom instalacie balikov je stiahnutie zdrojovych kodov (subor.tar.gz, .tar.bz2, .tqz a pod.) ich rozbalenie a nasledna kompilacia. Vacsinou je pri nich aj pokec ako na to.

Co sa tyka tlacenia, linux ma vlastny tlacovy system CUPS a ten obsahuje ovladace na rozne tlaciarne. Skus to najprv v nom pozret.

Ak mas zaujem, mozem ti s linuxom pomoct, ale navrhujem, aby sme tuto debatu presunuli na sukromne adresy. Tu sa uz ludia bavia o zlozitejsich problemoch (vacsinou).
J.

-- pôvodná správa --
Predmet:	[linux] =?iso-8859-2?Q?Pros=EDm_o_radu?=
Od:	Andrej <andrej.bryndza na stonline.sk>
Dátum:		Fri,  7 Nov 2003 19:48:45 +0200

Zdravím.Mô¾e mi niekto poradi»?
Som zaèínajúci u¾ívatel Linuxu.Zohnal som si distribúciu Mandrake 9.0.Mám aj rôzne programy, ktoré ale neviem nain¹talova».Stiahol som si aj ovládaè na tlaèiareò (Lexmark z33) ale ani to sa mi nepodarilo nahodi».Je to úplne iné ako vo Windows.Prosím niekoho kto by mi popísal presný postup ako in¹talova» programy a pod. (V¹ade pí¹u iba také obkecávaèky ale niè konkrétne podla èoho sa to dá spravi»).Prípadne aj nejaké u¾ívatelské rady ale nieèo poriadne,nastavi» tapetu u¾ viem :))
íky Andrej