[linux] priamy pristup na (pokazeny) disk

jandrejkovic na fvs.upjs.sk jandrejkovic na fvs.upjs.sk
Středa Listopad 26 16:23:21 CET 2003

Ahojte,

dostal sa mi do ruk pokazeny disk(po zapnuti chvilu pravidelne 'klepe' -
zrejme resetuje hlavicky), z ktoreho som chcel vytiahnut nejake
data. BIOS mi ho detekol a po nabootovani (z ineho disku) som pouzil
fdisk -l, ten mi vypisal, ze vie o nejakom /dev/hdd, ale napisal aj
chybove spravy ze nevie citat sektory (0,2,4,8)..

fdisk /dev/hdd sa mi spustit nepodarilo, lebo sa mi vypisali tie iste
spravy a fdisk skoncil.

Este som skusil
dd count=100 if=/dev/hdd a este aj:
dd count=100 skip=XXX if=/dev/hdd

posledny prikaz mi zobrazoval ze dd sa pokusa citat z roznych sektorov
(menil som xxx), ale stale ta ista chyba.

Moja otazka teda znie:
Da sa na zaklade vyssie uvedeneho povedat, ze disk je uz definitvne mrtvy,
teda ze pomocou SOFTWARu z neho uz ziadne data nevytiahnem?

Disk je urcite zly na zaciatku, preto som pouzil aj dd, aby som overil, ze
sa nedaju nacitat ani sektory z inej oblasti disku.

Je este iny sposob ako mozem v linuxe priamo pristupovat na disk,
popripade sa z neho pokusit vycitat nejake data?

(V DOSe som kedysi skusal nacitavat data cez BIOS - int13h, ale podarilo
sa mi nacitat sektor z disku aj komunikovanim priamo s diskom cez
IDE rozhranie pomocou instrukcii in a out, DMA som uz nerozchodil.
Ako to robi LINUX? Dalo by sa DMA pod LINUXom vypnut - a mohol by som pomocou
toho dosiahnut iny vysledok?)

Vopred dakujem za vsetky rady.

Janci alias Tofu.

Visit my WEB page: http://www.tofu.sk