[linux] Linux do skol - vyzva

Nexus nexus na naex.sk
Neděle Červen 5 12:52:29 CEST 2005

Zdravim.

>Ked si servisny technik, poobzeraj sa po distribuciach na tuto kategoriu,
napriklad sysresccd, alebo ubcd (co nie je cisty linux ale je to extremne
uzitocne). [reklama]Aj ked som to tak neplanoval, casto mi pomohol Route Hat
ked ostatne "rescue CD" zlyhali :-)[/reklama]
===
Touto castou som chcel napisat, ze si viem zivo predstavit sam seba ako
zaciatocnika v linuxe, lebo vidim, ako druhy zacinaju s Win.

>- ked chces linux len skusat alebo nepotrebujes ho nevyhnutne instalovat,
pouzi live distribuciu typu knoppix
===
Prave ze by som ho chcel pouzivat na vsetko mozne. Mam na mysli od
kancelarskych veci, cez napalovanie a hry az po multimedia, surfovanie a
sledovanie DVD. S Knoppixom som sa prvy krat stretol v skole a tam sa mi
linux zapacil. Hlavne jeho skalovatelnost. Ale Knoppix je vyslovene urceny
pre tych, co si chcu linux "len" vyskusat, nie ho seriozne pouzivat (moj
nazor).

>- ked chces linux instalovat, zisti si kompatibilitu hardware *pred jeho
kupou*.
===
V podstate by na vsetko ovladace boli, az na graficku kartu. Mam totiz
X800XL, pre ktoru ani samotne ATI nema podporu pre linux. Takze zostava mi
uz len cakat. Niekde som cital, ze je mozne skusit hladat aj ovladace
tretich stran, ale to by som musel presnejsie vediet, co vlastne mam hladat,
resp. zadat pre Google.

>- nechaj si to nainstalovat profikom, resp. porad sa s nim este pred kupou.
===
Vo svojej blizkosti nikoho nepoznam a aj tych, co poznam maju ine veci na
praci, nez sa zaoberat so zaciatocnikom. Takze mam smolu.

> Obe existuju, ale nasadzuju sa na servroch. Na linuxovych workstationach
su viacmenej zbytocne.
===
Takze opat moja neinformovanost. Skutocne som to u nikoho na PC nevidel a k
serverom sa nedostal.

>Mozno by pomohlo spisat "best practices" pri rieseni problemov v linuxe.
Hmm, to je vlastne celkom dobry napad. Ono to totiz je dost transparentny a
celkom funkcny proces. Na jednej strane to pomoze linuxovym uzivatelom, na
druhej strane pomoze bojovat proti FUDu ze linux nema podporu, dokumentaciu
atd. Pokial viem, nieco taketo zatial nikto nenapisal (viem len o "How to
ask questions" od ESR, ale to je iba cast problemu, a nepopisuje presne
proces hladania riesenia).
===
Ak som to spravne pochopil, tak "best practices" by mohla byt "prva pomoc
pre samoukov", co by sa mi v podstate hodilo. Ked uz nic ine, aspon budem
vediet co presne sa mam pytat, aby som dostal potrebnu a zrozumitelnu
odpoved.
Neviem, co je to skratka FUD. Mozes mi to popisat?

Dakujem za vhodnu reakciu. Aspon viem, ze som sa doteraz stretol len s
"odbornikmi" ...

Lubos Hozzan

On Sat, 4 Jun 2005 00:35:47 +0200 "Nexus" <nexus na naex.sk> wrote:

>Zdravim.
cau

> [...]

>A v textovom rezime nieco dosiahnut ... Nie je to az take tazke, ked
>viem, kde to hladat. Ale to musim najprv vediet ...
Hmm, moje osobne rady su:
[...]
Tento krok nie je jednoduchy, lebo vo vacsine obchodov o tom nemaju sajnu, a
musim povedat ze aj ked sa povazujem za skuseneho, aj mne casto trva dost
dlho zistit, ako to je
- nechaj si to nainstalovat profikom, resp. porad sa s nim este pred kupou.
- porozmyslaj, na co chces pocitac pouzivat a podla toho pripadne zvol
distribuciu.

>Mierim tym na fakt, ze pokial by existovala bezplatna linka na podporu
>linuxu, kde by sedeli nie len odbornici, ale hlavne ludia, ktory vedia
>"spravne" poradit na "hlupost", ktoru uz riesia x-ty krat a zaroven to
>vysvetlit polopate, tak by pani z MS pocitili, ze robit kvalitny SW je
>o niecom inom, nez zabalit cervivu cokoladu do pekneho pozlatka a dat
>na pult
No ale kto to zaplati...

>... Nepocul som o antiviruse a ani antispywari pre linux. Pre Win ich
>existuje viac, nez je vhodne ...
Obe existuju, ale nasadzuju sa na servroch. Na linuxovych workstationach su
viacmenej zbytocne.

>Kazdy z tychto menovanych OS ma svoje klady a zapory. Vzhladom na to,
>ze som pouzivatelom Win, by som velmi rad chcel prejst na LNX. Hlavny
>zadrhel je v tom, ze ked budem s tym mat nejaky problem, tak som v tom
>"sam". Zacal som odoberat tuto konferu, ale vacsinu prispekou, ktore
>citam pri pripadaju napisane v inom jazyku ... Az tento bol celkom dobry
:).
[...]

Skoda ze teraz nemam moc casu. Mozem aspon poskytnut webstranku s Wiki. Ked
to niekto budete chciet pisat, ozvite sa.

>Kazdopadne si myslim, ze by som nie len ja uvital, ak by existovala
>moznost "niekomu" zavolat, napisat. Niekomu, kto by sa netvaril, ze ho
>otravujeme sprostostami, ale pomohol by informaciami podanymi v co
>najjednoduchsej forme.
Ono to totiz existuje, len musis vediet ako na to a trocha sa prisposobit.

>Na realizaciu nie su samozrejme prostriedky. Tak zostava uz len dufat,
>ze sa niekto do toho chyti a "poriadne zatrasie Billovy stolicku" a
>odtazi tak pracu panom z protimonopolneho uradu ...
Ide o problem vnimania. Svet open source totiz podobne mechanizmy ma, len
funguju inac. Napriek tomu vsak suhlasim, ze kope ludi viac vyhovuje sposob
"zavolam, dostanem odpoved".

>Lubos Hozzan
S pozdravom,
Peter