[linux] 4GB RAM a 2.6.x

Milan Plžík emempi na gmail.com
Pondělí Únor 13 14:21:53 CET 2006

On Po, 2006-02-13 at 09:27 +0100, Martin Kotys wrote:
> Zdravim,
>
> rad by som sa poinformoval ake mate skusenosti s linuxom beziacim s 4GB
> ram. Do servera som dal 4x1GB ramky, bios tuto ramku detekoval v
> poriadku, avsak po nabootovani Linux pouziva len 3,296GB.

  Nenapisali ste typ procesora, ktory pouzivate; budem predpokladat, ze
sa jedna o klasicke 32bitove procesory. Preco pouziva iba 3,296GB si
mozem dovolit len tipovat; s takymito zariadeniami som este nemal
moznost robit: Mohlo by to byt napr. kvoli tomu, ze sirka adresnej
zbernice na PC je iba 32bitova (teoreticky prave 4GB), ale pouziva sa aj
pre ine zariadenia, ktore z nej mozu niekedy okupovat istu cast. Neviem
presne, ako veci funguju, ak procesor aj doska podporuju Physical
Address Extension - vtedy je pamat adresovatelna jadrom az 64GB
(36bitova adresna zbernica).

> Docital som sa ze je mozne aby Linux spravoval pamat v tzv. 3/1 mode,
> resp aby vyuzival plnych 4GB. Tuto moznost som zakompiloval do jadra,
> avsak nebadat ziadnu zmenu.
>
> Mojim cielom je spristupnit jednemu procesu viac ako 3GB ramky, kedze sa
> na tom stroji vykonavaju vypocty a mnozstvo dat pomaly presahuje
> pociatocnu specifikaciu (vypocet samozrejme nieje mozne distribuovat na
> viac strojov :)

  Teraz spominate trochu inu vec. 3/1 rezim sa tyka iba programov; v
adresnom priestore programov budu 3GB volne pristupne pre program, v
najvyssom 1GB bude namapovane jadro (standardne nastavenie je 2GB/2GB).
Plne 4GB v ramci jedneho programu nemozete vyuzit na 32bitovom procesore
- ak nieco taketo potrebujete, odporucam prejst na x86_64 - pre
userspace programy je vyhradenych 2^40 (podla
Documentation/x86_64/mm.txt je ale vyhradenych 2^47) bajtov, co by na
chvilku mohlo stacit:-). Na x86 by bolo asi treba dost radikalne menit
niektore konstanty jadra.

  Ak sa mylim, opravte ma nietko pls. :-)
	Milan Plzik