[linux] hierarchia spravcov / uzivatelov v linuxe vseobecne

Lubomir Host rajo na platon.sk
Pondělí Listopad 5 16:52:45 CET 2007

On Mon, Nov 05, 2007 at 01:41:05PM +0100, Jakub Ondrusek wrote:
> [...]
>
> Ak sa tym niekto zaobera, chcel by som sa spytat, ako riesite hierarchiu
> uzivatelov v linuxe. Ak mate napriklad na skole skupiny uzivatelov ako
> studenti, admini a ucitelia informatiky, pricom ucitelia informatiky
> maju pravo nastavit studentovi nove heslo, kedze ti ich zabudaju casto,
> ale napriklad nemozu nastavovat heslo, mazat konto, etc. adminom.
>
> Ja pouzivam klasicke unixove konta, takze to riesim cez sudo jednoucelovymi
> skriptami, ktore si kontroluju vstup a ktore ti ludia volaju z "grafickeho"
> rozhrania v ncurses.. rozdielne skupiny maju prava na rozne skripty.

Pouzivat sudo a kontrolovat vstupy je rozumny pristup.

> Existuju na toto nejake "best practices"? A ked su uzivatelia v databaze?
> Pouziva sa potom nejaky "vsemocny" klient, ktory si strazi, co robi, podla
> toho, kto ho pouziva?

Na uzivatelov v DB sa pouziva kniznica libnss-mysql, vid man nsswitch.conf

> Ani nehladam nejake konkretne riesenie, skor ma zaujima, ci su taketo
> hierarchie v praxi bezne, kedze je tu vela ludi, co sa tomu venuju
> profesionalne.

Ak si sam navrhnes riesenie, ktore bude vyhovovat tvojim potrebam
a potrebam uzivatelov, nic tym nepokazis.

rajo

--
  ,''`.  Lubomir Host 'rajo' <rajo AT platon.sk>    ICQ #:  257322664
 : :' :  Jabber: rajo AT jabber.platon.sk      VoIP: callto://rajo207