[linux] verejne IP cez NATovanu siet

Michal Rybárik michal na rybarik.sk
Úterý Listopad 11 22:29:23 CET 2008

Ahoj,

na odchode z routera do internetu budes NATovat iba privatne IP:
# iptables -t nat -A POSTROUTING -s 192.168.0.0/16 -j SNAT --to X.X.X.X
Verejne IP sa takto NATovat nebudu.

Ked teraz na vnutorne rozhranie routra pridas nejaku IP z tvojho tvojho
verejneho subnetu napr 1.1.1.1/29, budes mat tieto verejne IP dostupne z
internetu (za podmienky ze ich tvoj provider na tvoj router spravne
naroutoval - daj si z internetu pingat niektoru pridelenu IP a pozeraj
tcpdumpom na tvoje vonkajsie rozhranie, mal by si vidiet prichadzat echo
requesty. Ak nechodia, nie je to na teba naroutovane, ak chodia, je to OK).
Teraz by si uz mal vediet pingnut z intetrnetu aj tu IPcku, ktoru si dal
vnutornemu rozhraniu ako alias (1.1.1.1). Teraz tiez mozes podavat
dalsim strojom v tomto segmente IPcky zo subnetu 1.1.1.0/29. Gateway by
mali mat na 1.1.1.1. Malo by to bezat.

No a ak chces pouzit dalsie casti subnetu /27, napriklad na router ktory
si nacislujes ako 1.1.1.5  chces naroutovat siet 1.1.1.8/29, naroutuj to
z hlavneho routera prikazom
# ip route add 1.1.1.8/29 via 1.1.1.5
Tento router 1.1.1.5 potom dostane na opacne rozhranie IP napriklad
1.1.1.9/29 a stroje za tymto routrom mozu dostat dalsie IPcky z rozsahu
1.1.1.8/29 (.10, .11., ...) a GW budu mat na 1.1.1.9.

Ospraveldnujem sa ak to nie je na prve precitanie uplne zrozumitelne,
lepsie sa to kresli nez pise. V pripade otazok dovysvetlim.

Aha a teraz som si vsimol ze tam mas OSPF, tak to potom najskor nebudes
routovat staticky cez "ip route" ale dynamicky cez OSPF, princip zostava.

A este dovetok, to ze si nenabryzgal vsetky IP na jedno rozhranie a
nepreNAToval to dalej je chvalyhodna vec, ako klient pouzivajuci VPNky,
IPtelefoniu a dalsie veci ktore sa nie celkom kamaratia s NATkom, by som
za taketo "akoze verejne" ale pritom NATovane IPcky bil adminov hlava
nehlava. ;o) Par usetrenych IP adries tymto sposobom je blbina, ved len
napriklad Hewlett Packard ma pridelenych vyse 33 milionov IPv4 adries a
pouziva chaby zlomok z toho, takze kvoli tym desiatim IPckam ktore ty
nevyuzijes na koncove zariadenia ale na routre, networky a broadcasty,
sa teraz IPv4 svet nezruti ;)

M.R.