[linux] Atypické zálohovanie

Juraj Remenec remenec na gmail.com
Středa Listopad 20 17:36:35 CET 2013

Človek je tvor pohodlný. A asi som na to doplatil.
Dostal som sa k serveru (obyčajné PC s Debianom a LAMP), ktorému majitelia
prikúpili ďalší disk. Vraj si nemôžu dovoliť aby to vypadlo a chceli to mať
tak spravené, že keď vypadne jeden disk, tak ho len vyberú a plne ho
nahradí ten druhý.

Áno, soft. raid poznám ale mal som dôvody ho nepoužiť. Čiastočne lenivosť a
čiastočne predošlé zlé skúsenosti so soft. raidom na WD RED diskoch.
O aktuálnosť im až tak nešlo a tak prvé čo ma napadlo bolo do crontabu
hodiť raz za mesiac:
dd if=/dev/sda of=/dev/sdb

sdb sa po 20 minútach od poslednej aktivity vypne čím ho aj trochu šetríme
a predlžujeme živostnosť.

Riešenie funkčné až do kým neprešlo prvé DD a reštart mašiny.
Po boote sme si totiž všimli, že niektoré diskové partície sa pripojili z
SDA disku a niektoré z SDB.
Predstavte si aktuálny pripojený /www z sda a neaktuálny /var z sdb (na
ktorom je mesiac stará mysql db).

/etc/fstab som si všimol, že sa odkazuje na UID zariadení. Tak som to
skúsil prepísať všetko na /dev/sdaX a reštartovať.
Po reštarte sa na-mountovali už iba /dev/sdaX partície čo bol želaný efekt
LENŽE, len tak zo zaujímavosti som skúsil dať:
mount /dev/sdb1 /mnt  a aké bolo moje prekvapenie, keď som zistil, že obsah
/mnt korešponduje s práve pripojeným /dev/sda1.
Keď som skúsil dať mount /dev/sda1 /mnt, zistil som, že sa jedná v
skutočnosti o disk sdb.

Vždy som si myslel, že disk pripojený k SATA0 bude vždy SDA.
Lenže teraz sa to tvári tak akoby sa pred bootom bral nejaký stav a po
boote sa toto usporiadanie zmenilo.  To čo bolo SDA sa zmenilo na SDB ale
stále to vystupuje pod hlavičkou SDA.

Snažím sa z tejto situácie "vychujiť" a zistiť, čo sa asi tak mohlo stať.
Viete mi to niekto objasniť???

Ďakujem.
J.