[linux] kde je problem pri presadeni linuxu na desktope?

Juraj Bednar juraj na bednar.sk
Sobota Únor 16 00:27:24 CET 2002

Ahoj,

> no, a predstav si toto s linuxom. o tomto je desktop -- aby si za to
> mohol sadnut kazdy klakson s iq nad 50 a po pol hodine dokazal s tou
> vecou nieco urobit.

ale nie na to, aby si to vedel nainstalovat a nakonfigurovat....

> ak si niekto nainstaluje linux s tym, ze to nikdy
> predtym nevidel, tak o pol roka vie so systemom spravit priblizne
> polovicu veci, ktore si normalne vo win naklika za par sekund.

toto nie je pravda. Ked predtym ziadny operacny system nevidel, ma
narocnost asi tak rovnaku -- je blby z oboch.

> ved len z
> takej veci ako mount cedecka

neviem, aku distru pouzivas, ale v mojej distre kliknem na ikonku CD-ROM
na ploche.

> pridavanie fontov do ixov? coze?

? Vzivote som ziadne fonty do iksov nepridaval sice, ale to je asi tak
ako od takeho ,,klaksona'' chciet rozbehat na Windowsoch zvukovu kartu
-- ak to predtym nerobil, ani sa nepohne. Na systemove veci musi mat
taky ,,klakson'' ineho cloveka.

> star office (o koffice ani nehovorim) na word nestiha. ja za to nemozem,
> ze ten hnusny microsoft urobil office, ktory je jednoducho najlepsi.
> pozor! som obycajny user jozo paprika, mna netrapi, ako je to zle
> nakodene, ake strasne diery su v tom a ake standardy boli porusene. ms
> office je pre mna ten najlepsi office.

Lebo si ho pouzival a bol si na to nauceny. Moja priatelka vzivote MS
Word nevidela, vo windowsoch si raz zapla MICQ a raz Internet Explorer a
teraz som ju naucil pustit si putty.

Pod Linuxom funguje uuplne bezproblemov, vratane pouzivania KWordu. A
ked nahodou sadne za windowsy, tak nadava, ako to niekto vobec moze
pouzivat. Pricom VOBEC nie je guru, ani len netusi, co je to ten X
Windows, vie, co je to KDE, lebo vidi splashscreen pri bootovani.

> par dobrovolnikov nie je v ziadnom pripade schopnych urobit office,

A co Sun?

> hru,

transgaming, pripadne ine firmy....

> v podstate cokolvek, lepsie ako tucna firma, ktora do toho tlaci miliony
> dolarov.

ach jaj, vychadzame z neplatnych axiom?

> samozrejme, otazka je, co je lepsie. kedze chces linux na desktop, tak
> lepsie pre sekretarku v kancli. ta ti z vysoka kasle na stabilitu. ona
> chce total user-friendly interface a o ostatne sa nestara. ze to raz za
> den spadne, a co? reset a ide sa dalej.

chcel by som vidiet, ako to vysvetlujes sekretarke pisucej jednym prstom
co i len po pade elektriky, nie to este systemu, ze cely ten polstranovy
dokument, ktory do toho pocitaca polhodinu klepala musi napisat znova,
lebo sa ten windows zdrbal prave, ked robil autosave.

> priamo v kernely su veci pre office, pre
> directx a par dalsich.

Tak teraz si uz uplne, ale uplne mimo. Vo Windowsovom kerneli nie je
takmer nic, okrem uplne najzakladnejsich veci, pretoze je to microkernel
a tento napad je jedna z mala veci, ktore su na tych windowsoch dobre.

Ziadne take v kerneli nie je, vacsina systemu je userspace. Ak mas
pomylene pojmy systemove kniznice a kernel, tak to je nieco ine.

> nejaky kernel-hacker by cumel, co je to tam za
> bordel, ale uzivatela zaujima len jedno. je to rychlejsie.

Ako vravim, prave v kerneli windowsov ziadny bordel nie je, lebo je
minimalisticky. Odporucam precitat dizajn operacnych systemov alebo
navstivit ktorukolvek vysoku skolu technickeho zamerania u nas.

> presne toto. pokial nebudu v linuxe (ci kde a tychto veciach) aplikacie
> typu ovladacie panely, kde si clovek naklika update ovladaca, alebo kym

mam zacat robit screenshoty?

Co preboha pouzivas, slackware 1.0?

http://www.linmodems.org/

> hrami, ktore su pre linux, tak nehrozi, aby sa s tym nejaky nehacker
> zapodieval.

http://www.transgaming.com/, ak chces vediet priblizne ktore windowsove hry
bezia, pozri si
http://www.transgaming.com/dosearch.php?order=working&showall=1

Pripadne este par nativnych (skrachovane Loki Entertainment spominat
nebudem):

http://zerowing.idsoftware.com/linux/
http://lhl.linuxgames.com/

Distra pre hracov:
http://www.mandrakesoft.com/products/81/gaming-edition
s integrovanymi gameskami a transgaming engineom.

> ako chcete dat linux na desktop, ked tam nie su veci ako jednoduche a
> podvojne uctovnictvo, kniha jazd a vsetky tieto ekonomicke veci? takisto

kup si ich, existuju firmy, ktore to predavaju u nas, dalsie, ktore to
robia... Jaaaaaj, vo windowse sa to da tak lahko ukradnut... a tu je
problem. Nema to sused vo svojom warez archive.

> to chce stopercentnu podporu proprietarnych formatov.

naco?

> 100%! na desktope
> pravidla nie su o tom, ze vy nepouzivate statndarne formaty,
> nedodrzujete standardy bla bla. ked dostane linuxak doc subor, tak pise
> naspat "pane, vy pouzivate nespravny format". a co si ma chlapik
> mysliet? ze ste dement, ked pouzivate system, kde sa neda otvorit
> obycajny doc.

nie, vysvetlim mu, preco je pre NEHO zle pouzivat wordovsky dokument.
Vysvetlim mu, ze to ma o niekolko desiatok kil viac ako treba, za co
plati, vysvetlim mu, ze tam moze byt virus a moze sa strapnit a ze to
zapisuje o nom kopec informacii, ktore mozno ani nevie, ze odovzdava. A
ano -- nakoniec mu poviem, ze to nie je v poriadku.

Okrem toho 100% kompatibilitu s wordovskymi dokumentami mam, openoffice
mi otvori naozaj uplne vsetko. Z principu to vsak neposielam.

> veci ako doc a xls su de facto standardy.

bullshit. Ludia si myslia, ze su to standardy.

> kazdy ich pouziva a linuxakov
> je prilis malo na to, aby s tym nieco spravili.

Pozri, ked niekto so mnou chce komunikovat, tak sa prisposobi. Ked
niekto nechce, neriesim ho. Proste ma smolu.

> ak chcu spristupnit
> linux sirokej verejnosti, tak uplna podpora tychto formatov musi byt
> samozrejmost. a nie je to problem usera, ak specifikacie nie su
> dostupne.

nemas pravdu, specifikacie su dostupne, problem je v tom, ze MS
nedodrziava ani svoje specifikacie. Pozri si Microsoft Developer
Network, ci ako sa to vola, mas tam docsy k tomu.

> user jednoducho bude pouzivat programy, ktore to zvladaju.

mas na mysli openoffice? :)

> zakony a moralka, no jo. tak na to zabudni. zakony nie su na to, aby sa
> dodrziavali. na to sluzia restrikcie v zakonoch a tiez nejaka kontrola
> ich dodrziavania. preco chcete ludi nutit, aby nepouzivali kradnuty
> softver? je to ich problem.

nie je to iba ich problem, pretoze ma ovplyvnuju. Ak moj dodavatel
pouziva kradnuty softver a zajtra ho kvoli tomu zabasnu alebo skrachuje,
tak to je moj problem. A preto na to tlacim.

> a ak mate pocit, ze sami preto prichadzate
> o peniaze, tak tlacte na system, aby boli restrikcie tvrdsie a kontrola
> lepsia. a potom budete zase nadavat, aky je tu policajny stat a
> rozbujnela byrokracia.

ciastocne suhlasim. Osobne si myslim, ze kopirovanie softveru nie je
nemoralne, je to skor prirodzene, co sa tyka logiky. Proste clovek citi,
ze nema kradnut, ze nema vrazdit, ale pri kopirovani softveru ani len
nema ten pocit, ze robi nieco nespravne.

Kazdopadne je tu taky zakon, akokolvek zvrhly a uchylny v celom svete,
je tu vyrobca sw, ktory si urcuje podmienky, tak to treba dodrziavat.
Nic nie je dokonale.

> legalny softver, len preto, lebo ho sami pouzivaju. ale este som od
> nikoho nepocul, ze by ludia mali pocuvat len legalnu hudbu, ze by sa
> malo viac bojovat proti makkym drogam a par dalsich veci. v tomto vidim
> dost pokrytectvo a vypocitavost.

uz schadzas trosku z cesty.

> toto je len o politike. zabudni na demokraciu. ty nerozhodujes o nicom.
> rozhodujes len o tom, kto bude rozhodovat za teba. ak stat nakupi milion
> licencii na win, tak proti tomu nic nespravis a kazdy nelinuxak bude
> stastny, ze sa spolocnost informatizuje. a to je dobre. aj vacsie staty
> slapu na windowsoch a vyzera to byt v pohode. sem-tam nejaka diera, ale
> to je v cene. samozrejme, je rozdiel, ci na tom bezi tucna databaza s
> tvojimi udajmi, alebo je to niekde na stole v kancelarii. a v tych
> kancelariach su win uplne ok. je to najlepsi desktop aky poznam. aky
> [...]

Zamysli sa nad tymto, co si povedal ked budes podavat svoje prve danove
priznanie.

> ale ak sa to ma niekedy podarit, tak linux bude desktop vtedy, ked
> vezmete cd, vlozite ho do mechaniky, kliknete desatkrat yes, restartnete
> a nikdy v zivote neuvidite shell prompt.

:-).

No, prevadzkujem s brachom taky maly obchodik s Linuxami. Mal som
jedneho klienta, bol to pan odniekial z lazov, kupoval si este Mandrake
8.0. Je to sukromny podnikatel a potrebuje nejaky zakladny office a par
dalsich veci, co na podnikanie treba. Bol to jeden z mala ludi, ktori
presli na Linux preto, ze jednoducho na Windows nemali prachy.

Snad sa ten par neurazi, ak toto cita, ale vobec to nie je ziadny guru.
Linux sa mu zapacil, objednal si Mandrake 8.1. Asi pred tyzdnom som s
nim telefonoval, vysvetloval som mu, ako updatovat baliky. Kedze som
nevedel o tom, ze mandrake ma graficky package manager, zacal som mu
vysvetlovat, ze si ma pustit terminal a cez prikaz rpm... zastavil ma a
spytal sa ma, ci tym terminalom myslim tu obrazovku, co ma v menu
pod nazvom xterm. Tak som povedal, ze ano. Povedal, ze to uz predtym raz
spustil, ale nevedel co to je, tak sa toho nechytal.

Este raz, ten pan niekolko mesiacov riesil firmu, faktury, tlacenie,
gamesky, bruzdanie bez toho, aby co i len vedel, ze nejaky terminal
existuje. Sam som neveril vlastnym usiam.

Prepac, ked som v tomto mejle znel trosku neprijemne, myslim si vsak, ze
90% tvrdeni, ktore si tu vyslovil platili mozno tak pred rokom az rokom
a pol. Teraz je vsetko inak.

 Dobru noc,
    Juraj.