[linux] Mierne OT: Cbq-init Traffic Control (Long)

M.F. PSIkappa psi na talker.sk
Úterý Únor 18 13:30:42 CET 2003

To co popisujes sa vola rate-limit, to znaci, ze ziaden prichadzajuci
packet nebude ulozeny do queue, ale bude zahodeny. Pouziva sa to na cisco
routeroch hlavne kvoli ich mizernemu vykonu procesoru (cest vynimkam),
kedze by sa pri queuingu zlozili.

V principe na rate-limit-e nieje nic zle, len keby si kazdy u seba este
nastavil queuing, tak by boli vsetci spokojny a vsetko by krasne bezalo...
Realita je asi taka, ze keby som vyhlasil anketu:
"Kolko ludi pouziva QoS na svojom box-e"
tak by to urcite neboli svetaborne cisla.

Inak, skoro vsetky mikrovlnne zariadenia v pasme 2,4 GHz su asynchronne.
Pokial viem, tak existuje len jedno jedine zariadenie, ktore pouziva toto
pasmo a je synchronne. Vola sa to BreezeLink, rychlost je E1/T1 a
rozhrania su V.35, X.21, G.703, RS-530. V praxi su to vlastne 2 mikrovlnne
zariadeni a jeden multiplexor, vsetko v uhladnej krabicke.

Terminologia:
Linka moze byt synchronna alebo asynchronna.
Rozhranie moze byt full-duplexne alebo half-duplexne.

Ako som uz pisal predtym, linka sa ti moze zdat synchronna len do toho
momentu pokial tam budes mat dostatocnu rezerviu, potom sa uz bude spravat
asynchronne. Doma na mikrovlnke mozem chodi v modoch 1,2 Mbit/s download
a 256kbit/s upload alebo 720kbit/s upload a 720kbit/s download.
Ten druhy mod je "softwarova synchronnost", kedy zamerne obmedzujem tok
jednym smerom, aby sa neprejavila asynchronnost fyzickeho media.
Krasne a jednoducho sa to da nastavit pomocou HTB a (e)sfq.

Este k tomu rate-limitu - kedze si mal 64kbit/s a zacalo ti to uz sekat
pri 50kbit/s, tak to su typicke vlastnosti pre RED, len s tym rozdielom,
ze pri RED sa ti vsetky packety od 50 do 64 kbit/s ulozia do queue a tu su
zahodene.
Riesenim by bolo, keby bol rate-limit na upload nastaveny na vacsiu
hodnotu, asi tak o 1/3 viac ako je tvoja rychlost a limit zahadzovania by
sa znizil o 1/4 az 1/5 co je pre TCP dostacujuce a UDP aj tak nato kasle.

Priklad pre providerov (kedze to tu aj niektori citaju):
Zakaznik ma 64kbit/s
Rate-limit na upload 85kbit/s
Hranica zahadzovania takych 64-68.

Ale ak ti tam bude bezat velke ftp, tak sa to aj tak bude spravat, tak ako
popisujes a potom uz pomoze len dobre nastaveny QoS na strane zakaznika.

--
`)_|_('       PSIkappa
   I k        psi _at_ talker.sk