[linux] Presunutie SW RAIDu zo starych diskov na nove

Lubomir Host rajo na platon.sk
Středa Listopad 30 09:51:51 CET 2005

On Wed, Nov 30, 2005 at 04:37:54AM +0100, Jan Andrejkovic wrote:

> Aj ked mi to stale nebezi, toto bola velmi dobra rada. Zistil som totiz,
> ze ani po prehodeni diskov sa ich priradenie do konkretnych raidov (md)
> nezmeni, preto musim bud zmenit grub.conf ako si napisal a zmenit novy
> /etc/fstab alebo sa bootnut z CD a poprehadzovat priradenie diskov do
> raidov.

> Je mozne druhu variantu vykonat bez straty dat ? (to znamena za chcem napr
> hda1 a hdb1 presunut z md4 do md0)

Ja by som to ako velku tragediu nevidel, ze sa raid nevola /dev/md0 ale
/dev/md4. Vykaslal by som sa na to. Zmenil by som /etc/fstab a pripadne
dalsie konfiguraky (bootloader a pod.) a nechal to tak.

Taktiez na serveroch, kde bootujem z raidu (teda jadro sa aj tak
natiahne iba z jedneho z diskov, v pripade chyby z toho druheho disku)
pouzivam lilo s nasledovnymi volbami:

------------%<------------
password = xxxxxx
lba32
boot    = /dev/md1
root    = /dev/md1
raid-extra-boot = mbr-only
delay   = 50 # 5 sec.
default = Linux
------------%<------------

Ako mas spraveny grub, aby ti to nabootovalo bez jedneho z diskov?

> Chcem to urobit prikazom: (alebo to mozem urobit inak?)
> /sbin/mdadm -C /dev/md0 -n 2 -l mirror /dev/hda1 /dev/hdb1

Za normalnych okolnosti by to vytvorilo RAID 1 (mirror) z 2 diskov, ale
kedze na tych diskoch uz raid mas, tak som si funkcnostou nie velmi
isty.

> Dalej som zistil ze som sa mylil v dvoch veciach - tu je oprava:
> 1. mdadm vobec nepouziva /etc/raidtab (opravte ma ak sa mylim)

Spravne. /etc/raidtab pouzivali raid-tools(?), ktore boli pred asi pol
rokom v Debiane nahradene balikom mdadm. Osobne som s tym tiez chvilku
maturoval, kym som prisiel na to, ako to manazovat po novom. Zatial co
pri raid-tools si musel napisat konfigurat /etc/raidtab a spustil si
mkraid /dev/mdX, podla noveho to vies spravit cez mdadm na prikazovom
riadku. Ale konfigurak /etc/mdadm.conf aj tak potrebujes. Cize je to
z blata do kaluze. ;-)

Navyse sa dal /etc/raidtab odzalohovat  a v pripade potreby pouzit pri
zachranovani dat. Ale ako pozeram, aj /etc/mdadm/mdadm.conf sa da
odzalohovat. ;-)

> 2. /etc/mdadm.conf sluzi len ako pomocka pri vytvarani novych raidov alebo
>    ako kopia aktualnej konfiguracie. Zmena tohto suboru nema vplyv na
>    existujuce nastavenia raidov.

Spravne. Zariadenia /dev/mdX si vyrobi jadro pri bootovani (ak mas
zapnuty CONFIG_MD CONFIG_BLK_DEV_MD CONFIG_MD_RAID1 ... v jadre. To su
tie hlasky na zaciatku, ktore vyzeraju zhruba nasledovne:

-------------------------%<-------------------------
md: md driver 0.90.0 MAX_MD_DEVS=256, MD_SB_DISKS=27
md: raid1 personality registered as nr 3
md: md5 stopped.
md: bind<hdc5>
md: bind<hda5>
raid1: raid set md5 active with 2 out of 2 mirrors
md: md1 stopped.
md: bind<hdc1>
md: bind<hda1>
raid1: raid set md1 active with 2 out of 2 mirrors
md: md0 stopped.
md: bind<hdc2>
md: bind<hda2>
raid1: raid set md0 active with 2 out of 2 mirrors
md: md2 stopped.
md: bind<hdc3>
md: bind<hda3>
raid1: raid set md2 active with 2 out of 2 mirrors
-------------------------%<-------------------------

Cize jadro si prave na zaklade tych UUID (ktore su vypisane
v /etc/mdadm/mdadm.conf) tie oblasti popriradzuje.

> Dakujem tiez za detailny navod o konfiguracii LVM+raid. Pri instalacii
> noveho servera to urcite vyskusam.

Nzc. Uz sa dlho chystam spisat HOWTO na LVM, ale zial nie je cas.
Niekolko HOWTO sa da najst aj na nete, ale ked som si to ja studoval,
tak velakrat tie prikazy nefungovali. Proste to bola nejaka ina verzia
LVM. ;-)

> Ak sa mi tie moje nove disky konecne podari rozbehat, dam vediet v com bol
> problem.

Super, mozno sa tym pomoze viacerym ludom v buducnosti.

rajo

--
Lubomir Host 'rajo' <rajo AT platon.sk>   ICQ #:  257322664   ,''`.
Platon Group                              http://platon.sk/  : :' :