[linux] multimedialne Linux PC - vianocny darcek

Lubomir Host rajo na platon.sk
Čtvrtek Prosinec 21 01:33:39 CET 2006

On Wed, Dec 20, 2006 at 11:26:03PM +0100, Jan Ostrochovsky wrote:
> Rozhodujem sa medzi tymito zakladnymi doskami:
> http://www.agem.sk/?cmd=tovar_detail&product=8372467
> http://www.agem.sk/?cmd=tovar_detail&product=8193610

Socket AM2 pre procesor sa mi zda dobrou volbou a aj ja to planujem
v buducnosti otestovat. Momentalne mi to vsak nikde nebezi. Mna najviac
laka spotreba 35W pri niektorych AMD procesoroch s tymto socketom. Ktore
presne to su sa da zistit tuto:

http://www.amdcompare.com/us-en/desktop/default.aspx

Pozor na to, ze vela obchodov nepouziva presne typove oznacenie
procesora (s vynimkou asi Alzy), a vzhladom na velmi podobne oznacenie
procesorov mozno kupit nieco uplne ine.

Ak tomu spravne rozumiem, tak nizka spotreba CPU znamena mensie
zahrievanie, menej ventilatorov a teda celkovo tichsi pocitac bez
specialnych investicii do chladiacej techniky. Tento fakt moze byt dost
dolezity, ak chces mat ten pocitac v obyvacke.

> Nie som velmi expert na hardware, takze by ma velmi potesilo, ak by mi
> dal dakto tip na to, ako vyriesit graficku kartu (neviem, ci treba 2
> osobitne karty, pricom jedna s tv-out, alebo staci jedna, ktora ma vga
> aj tv-out).

Vystup na telku sa da robit cez tzv. S-VIDEO kabel, ktory kupis takmer
v kazdom elektre. Potom uz len staci taky isty typ konektora aj na
grafickej karte (hadam vacsina typov kariet). Jeho rozbehnutie je
otazkou relativne jednoduchej konfiguracie Xorg a/alebo biosu (bios pre
pripad, ze chces na telke zobrazovat proces bootovania jadra).

Ja osobne mam vystup na telku rozbehnuty na laptope IBM Lenovo ThinkPad
Z60m a nejakom type dosky VIA EPIA. Pri laptope prepinam z rozlisenia
1280x800 na 1024x768 a to iste, co mam na LCD mam aj na telke. Pri VIA
EPIA som experimentoval s rozlisenim tusim 756x572 (asi nativne
rozlisenie telky), ale to iste rozlisenie na CRT monitore vyzeralo velmi
zle.

Celkovo kvalita vystupu cez S-VIDEO je u mna dost zla. Pismenka
v textovej konzole su na telke necitatelne. Ale na prehratie filmu
by to malo stacit.

Z tej EPIE planujem spravit "nieco ako multimedialne centrum". Teda aby
sa na tom dal prehrat film na telke a pustit hudbu cez hifi vezu.

Audio vystup na vezu ide elegantne vyriesit cez USB kabel. Podmienkou je
mat lubovolny USB konektor na pocitaci a USB vstup na vezi (hadam kazda
veza s cenou > 4000 Sk). Potrebny USB kabel som mal ja k vezi tusim
pribaleny. Staci loadnut modul usb_audio a prepnut alsu na pouzivanie
tej USB zvukovky.

Kvalita prehravania je u mna celkom dobra, nejake rusenie z pocitaca vo
vezi nejako nepocut (je to relativne, vzhladom na moj hudobny hluch ;-)
). Mixovat basy a vysky mozno v prislusnom softveri v linuxe ale taktiez
aj na vezi (podla jej moznosti).

Zaver: moja VIA EPIA je v polorozrobenom stave. Konecny idealny stav by
bol takyto:

- prehravanie audio cez hifi vezu

- prehravanie filmov cez TV

- pripojenie na internet cez wifi

- bootovanie zo siete z domaceho servera a ulozenie suborov na serveri

- zobrazenie obrazkov po pripojeni USB kluca/fotaka/pamatovej karty

- BFU interface s jednoduchymi volbami: prehrat film, pustit hudbu,
  prezerat fotky, vypnut pocitac

- dialkove ovladanie alebo aspon wireless klavesnica

Prve 4 body mam viac-menej hotove.

rajo

--
  ,''`.  Lubomir Host 'rajo' <rajo AT platon.sk>    ICQ #:  257322664
 : :' :  Jabber: rajo AT jabber.platon.sk      VoIP: callto://rajo207