[linux] Grub - Mandriva 2005 LE

Jan Sarenik jasan na x31.com
Čtvrtek Leden 12 21:32:12 CET 2006

Ahoj!

> Mam na disku okrem SuSE 9.2 a SuSE 10.0 instalovanu aj Mandrivu 2005,
> ku ktorej mi instalator vytvoril Grub FDD, ktory samozrejme funguje,
> ale ja by som si chcel vytvorit, len jednu startovacku k vsetkym
> linuxom.

Dolezite je pochopit, co GRUB vlastne robi.

GRUB je len bootloader a dokaze nabootovat cokolvek comu rozumie,
ci uz sa jedna o Linux, nejaky podporovany BSD kernel, alebo
predanie riadenia do bootovacej oblasti danej particie (ak je tam taky
zaznam).

To menu, ktore vidis a mas v nom zoznam systemov, ktore mozes nabootovat
je len pomocka, urychlovac, aby si stale nemusel vypisovat parametre
pri spustani systemu. Inak na nastartovanie systemu menu vobec
nepotrebujes.

Skus po nabootovani z tej diskety stlacit 'c'. Dostanes sa na prikazovy
riadok GRUBu. Teraz mozes vybrat particiu, na ktorej sa nachadza kernel
prikazom 'root (hdx,y)', pricom x a y su cisla, pre ktore uvediem
Linuxove ekvivalenty, ktorym dufam rozumies:

  hd0   == hda (primary master disk, pouziva sa pri prikaze setup (*))
  hd0,0 == hda1 (prva primarna na primary master IDE disku)
  hd0,4 == hda5 (prva logicka na primary master IDE disku)
  hd1,0 == hdb1 (...)

Ked si uz vybral particiu, na ktorej sa nachadza jadro, ktore chces
bootovat, zadas prikaz 'kernel /<cesta ku kernelu <parametre>'. Toto
je obrovska vyhoda oproti zavadzacu LILO, ktory vedel natahovat len
vopred nastavene jadra. Tu si mozes vybrat lubovolne jadro, nech sa
nachadza kdekolvek na GRUBom citatelnej particii.

Ako <parametre> zadas minimalne 'root=/dev/hda5' (tu uz Linuxovy dev
format mena disku a root particie (obsahuje /sbin/init)).

(*) K tomu 'hd0' len tolko, ze sa pouziva najma s prikazom setup,
    pricom na prikazovom riadku zadame
    > root (hd0,0)
     // len priklad, particia obsahujuca adresar /boot/grub (presne takto)
    > setup (hd0)
     // nastavenie MBR prveho disku, aby spustalo GRUB

Odporucam sa s GRUBom trochu pohrat. (V rezime prikazoveho riadku.)
Inak subor s nastavenim menu a parametrov GRUBu je /boot/grub/menu.lst

  Dufam ze je to pochopitelne, a ze pomoze.
   Ej, ale som sa rozpisal!

  Pekny vecer
   S pozdravom
    JaSan