[linux] hladame dodavatelov "podpora unix rieseni"

Martin Sechny martin.sechny na shenk.sk
Úterý Leden 23 16:41:39 CET 2007

Ahoj.

Tato iniciativa sa mi paci. Rad budem spolupracovat. Som ciastocne aj
ucitel na SS, inokedy som na VS. Buhuzial, nemam za sebou nijaku
dodavatelsku firmu.

Pri doterajsich svojich skusenostiach som narazil na plno problemov:

1. ZS prevazne nemaju samostatny povinny predmet Informatika (Vypoctova
technika), obycajne je tento predmet volitelny, alebo ako zaujmovy
kruzok. Problemom na SS je rozsah hodin, pricom v ucebnych
osnovach/standardoch nie je az tak vela miesta na zmeny. Klucom ku zmene
je presvedcit ucitelov informatiky, aby to chceli. Ucitelia su dospeli
ludia, ktori sa prirodzene brania proti zmene a proti tomu, aby sa sami
ucili nove veci. Presvedcit ucitelov na toto, co chceme je velka drina.
Rozsah hodin by postacoval, ak dokazeme ucitelov presvedcit, ze nie je
podstatne ucit zrucnosti s konkretnymi aplikaciami, ale ucit orientovat
sa, prisposobit sa a pouzit pocitac na vyriesenie zadanej ulohy. Chce to
vypracovat metodiku tvorivym sposobom, vytvorit nove ulohy, testy.
Najcastejsia obrana stareho sposobu je taka, ze musime naucit to, co
bude na maturite a na ine nie je cas. Ak mam hovorit o sebe, 1 rok som
posobil na SS, kde som dost vela zmenil, ale po mojom odchode sa to
samospadom vracia do starych kolaji a moje novinky su prekryte a rusene
posobenim Infoveku. Infovek zatial nie je velmi nakloneny v prospech
OSS. Skoliace a testovacie strediska ECDL, co su tiez obycajne skoly, sa
doteraz vylucne zaoberali aplikaciami pre Windows. To sa uz meni, v ECDL
je uz zahrnuty aj OpenOffice.

2. Pocitacove ucebne su prevazne od Infoveku alebo kupene z nejakeho
projektu, su ucelovo urobene pre aplikacie, ktore sa ucia teraz, teda
monopol firmy Microsoft. Spravca pocitacovej ucebne je malokedy
informatik, lebo skola ho nevie zaplatit. Spravcovia su obycajni
ucitelia, ktori su trocha viac technicky zdatni. Tito maju prace vyse
hlavy a je mala sanca, ze nas budu vitat. Ak ma skola siet vacsieho
rozsahu, tak ma na to informatika-spravcu, ktory je automaticky vytazeny
na 100 %, casto aj uci. Obvykla struktura siete v skolach je jeden
server nizsej triedy (Linux alebo Windows), niekolko switchov, hubov,
celkovo architektura siete hviezda (strom). Menit existujuci hardver a
softver na OSS nie je priechodne. Suhlasim, je potrebne dodat aj novy
hardver pre OSS a k tomu aj cloveka a servis.

3. Administrativu skoly vidim tiez velmi biedne. Da sa zmenit praca v MS
Office na slobodny softver. Podporit to musi vedenie skoly a samozrejme
musia vediet pracovat s OSS sekretarky a administrativni pracovnici. To
je asi vsetko, co sa da. Skoly pouzivaju niekolko aplikacii specialne
urcenych pre skoly. Vsetky bezia len na Windows. Uctovnictvo pre skoly
je vsetko len na DOS/Windows.

4. Internetizacia nie je problem. Vytvorit webovu stranku, postu bud cez
webmail alebo cez klientov sa da viacerymi sposobmi.

5. Financovanie vidim ako velky problem. Ak ma byt skola prijemcom
investicie, musia na to najst peniaze. Z vlastnych penazi nebudu chciet
dat alebo su v situacii, ze uz ani nemozu dat. Myslim si, ze novy
hardver pre OSS si skola sama nebude chciet kupit. Pomoc od Infoveku
zatial cakat nemozno, musel by Infovek nas projekt priamo podporovat.
Ine projekty a granty, ktore sa pouzivaju na financovanie IT by mohli
byt, ale potom musi byt napisany taky projekt, ktory vystihuje to, co
chceme. Momentalne je situacia s financovanim projektov taka zla, ze MS
SR od 1.2006 neposiela peniaze a uz aj ukoncene projekty su nezaplatene,
ludia, ktori to robili, to nemaju zaplatene. Realny sposob, ako
financovat skoly je od komercnej sfery. Kde najdeme na to firmy?

5. Chcel by som sa spytat, ci projekt OpenAkademia bude financovat
skoly. Aky zdroj financii bude mat projekt OpenAkademia?
- - clenske skol - pochybujem, ze to bude uspesne, nechcem znechutit, ale
neverim tomu
- - komercny sektor - by to tak malo byt, ale musia sa najst firmy, ktore
to budu chciet robit, musime im dat dobry dovod, aby to chceli robit
- - granty - pisal niekto uz nejaky projekt? Urcite by sa dalo nieco zo 7.
ramcoveho programu EK, Lisabonska strategia. Robi to niekto?
- - vlada - neverim, pri sucasnej vlade je menej penazi, ako bolo od
Miklosa, meskaju s platenim uz rok.

Ja sa velmi rad pripojim do tohto projektu. Myslim, ze kazdy z niecoho
zije, cize ked by to malo byt zadarmo, tak by to bolo len v mojom volnom
case, cize na plny cas urcite nie. Pokial by to bol moj zarobok, vedel
by som si predstavit to robit na plny cas.

Martin Sechny