[linux] funkcionalne jazyky

Pondělí Srpen 3 09:58:47 CEST 2009

On 03.08.09 08:20, rabgulo wrote:
> Pascal vnimam ako zbytocnost, s ktorou som musel zabijat cas.

Pascal je skvely na to, aby si sa naucil strukturovo programovat, nerobit
spagetovy kod atd.

V sucasnosti sa de facto nevyvija a mimo PC architektury nie je velmi
vyuzivany, a co je vyuzivane, ma (vacsinou) dost daleko od povodnej
specifikacie a nie je prenositelne.

> Assembler je skvely na jednocipaky a ovladace hardwaru, ale na vacsie
> aplikacie tazko pouzitelny (ASM je snad len v jadre a GCC :D)(okrem toho
> je to dlho, co som ho naposledy pouzil).

assembler je zas krajne nevhodny na vyucbu programovania (okrem low-level
programovania), na druhu stranu je vhodny na pochopenie toho, ako pocitac
funguje...

> PHP je hlavne na web a k tomu patriace veci, jeho pouzitie je obmedzujuce.
> Som rad, ze som sa pustil do ucenia PHP, aj ked momentalne pren nemam
> vyuzitie.

aj PHP ma niekolko neprijemnych chyb (napriklad, polia su vzdy asociativne).

> A Cecko som sa
> zacal ucit nedavno, este som sa nedostal k citaniu a zapisovaniu udajov
> do suborov, ci databaz a k vselijakym volaniam jadra, takze zatial viem
> len zaklady (premenne, cykly, podmienky, polia, ...jednoducho zaklady).

kniznicne funkcie nie su sucastou jazyka, t.j. jazyk pravdepodobne uz vies.

> Preto hladam nejaku alternativu, aby som mal aj prehlad a hlavne aby som
> mal viac moznosti. Neviem, ale Haskell mi tak sympaticky nie je, zato
> Scheme s LISPom (a  trochu aj Tcl/Tk) ma skor lakaju. Co som cital, tak
> s funkcionalnym jazykom moze byt dost zabava. Menit zdrojak za behu,
> alebo rychle testovanie a ladenie, celkom to laka.

Mozes sa skusit pozriet aj na smalltalk (silne objektovy) alebo prolog, ale
asi skor kvoli pochopeniu odlisneho myslenia, myslim ze si v nich velmi
nezaprogramujes.

Co sa tyka jazykov ako je fortran (basic je viac-menej zjednoduseny fortran)
algol a modula-* (velmi podobne pascalu), pl/1 (co sa pamatam z jednej
knizky, bol to priserny paskvil), tie imho nema zmysel skusat, leda by si
chcel o programovani prednasat.

Ak chces nieco exoticke, skus este COBOL, ten ma vraj par zaujimavych
vlastnosti, pripadne niektory z ezoterickych jazykov ako BrainF***, len pre
zabavu.

--
Matus UHLAR - fantomas, uhlar at fantomas.sk ; http://www.fantomas.sk/
Despite the cost of living, have you noticed how popular it remains?