[sklug] SKLUG+BSA(?)

Peter Surda pict-byte na EUnet.at
Úterý Září 28 20:07:38 CEST 1999

Cafko,

On Mon, Sep 27, 1999 at 06:42:51PM +0200, Stanislav Meduna wrote:

> To sa Ti ale vo vseobecnosti nepodari.

Ja netvrdim, ze je to jednoduche, ale je to spravne. Rovnako, ako sa v skole
napr. neucis na biologii "pozorovanie buniek mikroskopom znacnky Tesla",
popripade "pisanie pismenok perom znacky Pilot na papier formatu A4", ani
pri pocitacoch by sa nemalo vyucovat "vytvaranie listu vo M$ Worde".

> A preco si to nepriznat, pokial clovek k niecomu sadne a ma nieco rychlo
> vyprodukovat a potom zase na program zabudnut,

Suhlasim, ze vo windowse sa niektore veci, co treba spravit rychlo, robia
naozaj rychlo bez toho, aby si tomu rozumel. Ale "na vsetko pouzivat windows"
je velmi zla strategia. Linux sa vie lepsie priposobit (co neni dnes, moze byt
zajtra), ale windows nebude nikdy dostatocne stabilny, bezpecny,
konfigurovatelny, otvoreny. Toto treba ludom vysvetlit, aby vedeli, ze Windows
moze byt zla implementacia a nie je vseliek.

> Windoze koncept funguje aj pre "poucenych".  O PowerPointe vs. ... co
> vlastne?

Lenze ked user nepozna principy, mal by chapat, ze sa z toho mozu vyklut velke
problemy (po pocitacnicky "zla implementacia"). Toto by sa malo vo vyucovacom
procese zohladnit (a v prezentaciach). Uzivatelom by malo byt jasne, ze sa
balansuje "jednoduchost vs. korektnost", ze v jednoduchosti je riziko, ale
toto im jasne nie je.

Stalo sa mi, ze jedna pani dlho vyrabala firemnu stranku vo FrontPagi bez
toho, aby poznala principy a vysledok bol taky, ze to poriadne nefungovalo
nielen v Netscape (lynxom som to radsej neskusal), ale aj vo vacsine MSIE. A
az nakoniec prisla do firmy, ktora sa na to specializuje.

Co som chcel povodne povedat, je ze ked clovek o pocitacoch nic nevie, je v
sucasnosti viacmenej jedno, ci ho posadis pred Win alebo KDE/GNOME. Ide o to,
ze vacsinou uz maju skusenosti s Win, a tam je konkretne, nemmene UI fixne
viazane na funkcie a to robi z ich pohladu linuxove GUI "tazke". Mozno je to v
niecom lepsie, ale mne ja z tohoto konceptu zle.

> tu uz debata isla, ale toho je viac - sadnite si k LyX-u a skuste
> vyprodukovat dokument s niekolkymi tabulkami, trochou nejako zarovnanych
> dat, ktore ale tabulkou nie su, rucne kreslenymi schemami a par
> importovanymi obrazkami.

StarOffice sice nie je pod OSI kompatibilnou OpenSource licenciou, je IMHO
menej stabilnejsi ako M$ Office, potrebuje viac ramky a s podporou slovenciny
to tiez nie je priamociare, rozhodne sa vsak jednoduchostou M$O vyrovna, je
zadarmo a multiplatformovo.

Potrebovali sme M$ Office pre nas studentsky internat vo Viedni a na IFABE sme
sa pytali na zlavy priamo ludi z rakuskeho "kleinweichu", a aj tak je to
strasne drahe a nikto to nechcel zaplatit.

> Kto nevie, co je "pod kapotou", ma proste smolu.

Ide o to, ze mas moznost vyberu. Ci je to vhodne do danej situacie je druha
vec. Podobne je to napr. s programovacimi jazykmi; su rozlicne, a aj ked napr.
Visual Basic je jednoduchy, pokial nechapes principy a nepoznas silne/slabe
stranky viacerych jazykov, je to pre teba dlhodobo zle. Ked o tom riziku
nevies, je to este horsie.

Okrem toho: ked je windows taky jednoduchy, preco existuju tucty knih, ktore s
tym ucia robit?

> Toto je trh, na ktory cielia Windoze a to je trh, ktoremu nikdy nevysvetlis,
> ze treba pocitacu prikazat poslat data nejakemu programu. Oni _nevedia_, co
> je to program.

A preto sa volaju BFU. To je ako keby nevedeli, co je to "slabika" (sice aj to
obcas nevedia, ale aspon sa to na skole uci).

> Ak chceme na tento trh Linux dostat, musime sa mu prisposobit - naopak to
> bohuzial nefunguje.

Co konkretne? BFU-Like defaulty? Klikacie frontendy? Vsak to je aktualny
trend! Netvrdim, ze je to dostacujuce, ale z dlhodobeho hladiska by som si z
toho tazku hlavu nerobil.

Okrem toho podla mna nie je problem v tom, ze je to zlozitejsie, ale v tom, ze
je to ine ako windows. A je imitacia windowsu skutocne to, co chceme? Preco
riesit dosledky a nie priciny?

Bye,

Peter Surda (Shurdeek) <surda na bigfoot.com>

--
            The dark ages were caused by the Y1K problem.