[sklug] Navrh na projekt SKLUGu

Juraj Bednar juraj na bednar.sk
Sobota Květen 19 21:21:11 CEST 2001

Ahojte,

   najprv sa chcem ospravedlnit za cross-post. Myslim vsak, ze mam
celkom zaujimavy napad na projekt SKLUGu. Tak mi ho prosim okomentujte,
pripadne ma usmernite.

   Chcel by som, aby sme napisali knizku o Linuxe pre uplnych
zaciatocnikov s pocitacmi. Nemyslim tym samozrejme instalaciu,
konfiguraciu apod., cisto z uzivatelskeho hladiska. Ked dostane
clovek komercny OS, ma k nemu dokumentaciu pre zaciatocnikov. Nechcem
samozrejme, aby si novy clovek sam instaloval Linux, ani nastavoval
Apache, ale takato knizka by sa dala pouzit napriklad pri nasadzovani
do firiem alebo jednoducho by ju mohol predajca pocitaca dat k systemu
s Linuxom. Jednoducho nieco, co moze byt pre uplneho zaciatocnika s
pocitacmi, aby nemusel prechadzat z Windowsov, ale naucil sa robit veci
priamo na Linuxe. Ziadny command-line, cisto KDE a GNOME a skor takym
zaujimavym stylom.

   Knizku by som si predstavoval ako e-book, to je nie realne vydanie,
ale volne pristupnu na Internete, s tym, ze v pripade zaujmu by ju SKLUG
mohol vydat/vytlacit, ale to je fakt na vedlajsiu kolaj IMHO.

   Kebyze sa dohodneme na filozofii, mohol by ju spravit kolektiv
autorov, jeden clovek by napisal jednu kapitolu alebo aj viac, potom by to
mohol kazdy komentovat (tvorilo by sa to v duchu open-content na sieti).

   Ide o to, ze vsetci tu hovoria o tom, aky je Windows zly, kampan
Zdarma a legalne tiez sice hovori, ze sa da pouzivat Linux, ale realne
je dost tazke pre noveho uzivatela zacat s Linuxom, ku Windowsom
ma predsalen manual. V knizke by sme ho mali naucit zakladne veci:
browsovat po Internete, spravovat si postu, pisat dokumenty, tlacit,
pustat CDcka a mp3, irceckovat, ...

   V ziadnom pripade tam nechcem (teda nie ze by to tam nesmelo byt, ale
nebude to jadro) niekoho ucit instalovat Linux (moze byt spomenute,
ale v sucasnosti by som to radsej nechal na pokrocilejsieho usera),
nastavovat servery, bezpecnost, apod.

   No a potom uz velmi utopisticka myslienka (hih) by bola upravit
nejaku znamu distribuciu (som za Mandrake kvoli jednoduchej instalacii
alebo Debian, lebo je GNU, ale konecne rozhodnutie padne na toho, kto sa
to naozaj rozhodne spravit), aby obsahovala vsetko, co poriadny slovacisko
potrebuje: out of box pracujucu slovensku klavesnicu v KDE a v GNOME,
slovensko-anglicky slovnik, rovno fungujuce slovenske fonty, ...

   Distribucia tohto CD by sa mozno dala dohodnut s predajcami
pocitacov, vyrobu by sme zabezpecili u nejakeho burncd, vypalcd apod. (s
tym, ze SKLUG by za predaj tohto CD dostal proviziu, kedze mu bude robit
prakticky vsetku reklamu aj ho bude vyvijat) a dalo by sa samozrejme
stiahnut.

   Osobne mam projektov vyse hlavy, ale urcite by som minimalne s tou
knizkou zacal (koordinacia, vyber pojmov, par kapitol). Sam to urcite
nebudem robit, ak mate niekto konstruktivne navrhy, tak som za.

       Papa,
        Juraj.